Miljøgata på Lalm er et trafikksikkerhetstiltak som ble bygget i tråd med godkjent reguleringsplan. NLF påpekte raskt at dette ikke fungerte etter planen. Miljøgata består blant annet av to trafikkøyer, og det er en av disse som ikke fungerer etter intensjonen. Testkjøringen som ble gjennomført uten lass, viste at vegen er trafikkfarlig. Da tok Statens Vegvesen umiddelbart tak.
I en pressemelding sier de:
Vi har i samarbeid med Norges Lastebileier-Forbund prøvekjørt den nye miljøgata, og må erkjenne at vi ikke har lykkes 100 % med tiltaket. Som strakstiltak velger vi nå å rive trafikkøya i øst for så å utbedre miljøgata til våren, sier prosjektleder Asbjørn Stensrud i Statens vegvesen.
Det er positivt at de viktige aktørene innen samferdsel kan samarbeide effektivt når slike saker kommer opp. Dette gjelder trafikksikkerhet for alle og da må man umiddelbart lete etter løsninger og ikke trenere ved å skylde på hverandre.
Det er viktig at de ulike etatene ikke legger seg i skyttergrava i slike saker, men er ydmyke og kan rette opp feil. Jeg vil berømme Statens Vegvesen for rask reaksjon. Det er nok mange i etaten som kunne lært litt av sine kolleger i Oppland, sier lederen i Nord-Gudbrandsdal Lastebileierforening, Åge Widme.
Mandag 11. februar starter rivingen av trafikkøya i øst. I denne perioden vil det bli redusert framkommelighet, men ingen stans i trafikken.