Statens vegvesen har for første gang gjennomført omfattende analyser av såkalt streknings-ATK (fotobokser som måler gjennomsnittsfarten) i tunneler. Analysen viser en ulykkesreduksjon på opptil 27 prosent.
Fartsreduksjonen er markant med strekningsmålinger og dette vil gi en betydelig ulykkesreduksjon. Ikke bare synker gjennomsnittsfarten, men de høye hastighetene er nesten borte i tunneler med slikt utstyr, sier Arild Ragnøy i Statens vegvesen i en pressemelding.
Vegvesenet har analysert fart, fartsreduksjon og beregnet ulykkesreduksjoner på streknings-ATK på E6 Hell (Trøndelag), Fv 108 Hvalertunnelen (Østfold), E8 Tromsøysundtunnelen (Troms) og Fv 653 Eiksundtunnelen (Møre og Romsdal).
Fartsnivået kan være meget høyt i tunneler generelt og i undersjøiske spesielt. Med det betydelige katastrofepotensialet ulykker i tunneler har, er det viktig å ha et velfungerende verktøy mot høy hastighet, sier Ragnøy.
Les mer på
Statens vegvesens nettsider.