Fredag forrige uke sendte NLF tiltaksplanen, med budskapet trafikksikkerhet bedre fremkommelighet likere konkurransevilkår, til samferdselsminister Marit Arnstad. Den som inneholder 12 konkrete forslag til hvordan utfordringen med useriøse utenlandske transportører på norske veier kan løses. Dagen før ble planen presentert i et møte mellom NLF, NTF og Arbeiderpartiet. Både møtet og selve tiltaksplanen har fått positiv oppmerksomhet fra de fleste NLF har vært i kontakt med.
Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), støtter initiativet med tiltaksplanen.
Trafikksikkerheten må ha første prioritet dersom vi skal komme nærmere nullvisjonen, sier MEFs administrerende direktør Trond Johannesen.
Og bedre framkommelighet på veiene er viktig for alle trafikanter og ikke minst for næringslivet i distriktene. MEF er også opptatt av at all konkurranse skal skje på like vilkår. Tiltaksplanen er god og inneholder konkrete punkter som myndighetene umiddelbart bør ta tak i og følge opp, avslutter Trond Johannesen.
Også Norsk Transportarbeiderforbund er positive.
Planen er i sin helhet god og er i samsvar med de argumenter vi har fremført ved flere anledninger, sier forbundsleder Roger Hansen i NTF.
NTF har gått gjennom tiltaksplanen, og har kommet med innspill der de mener noen av punktene bør utdypes.
Forøvrig tror vi det er viktig at vi stresser behovet for øremerkede midler til kontrollvirksomnheten. Her har vi eksempler fra politiet der økte bevilgninger ofte blir "spist opp" uten at det kommer tilsyne gjennom mer politi, understreker Hansen.
NLF har denne uken tatt kontakt med samferdselsdepartementet. De har mottatt planen, men har ikke rukket å se på den ennå og vil komme med en tilbakemelding på hvordan de eventuelt skal behandle den.
NHO Logistikk og Transport har gitt en fyldig tilbakemelding på NLFs tiltaksplan, og samtidig en kommentar på forbundsstyret i NLFs uttalelse der de tar avstand fra NHO LTs tolkning av kabotasjeregelverket. De slutter seg til flere av forslagene, men mener NLF gir en uriktig tolkning av gjeldene regler for kabotasje. NLF vil komme med et eget tilsvar til NHO LT på dette.
Tiltaksplanen og møtet med Arbeiderpartiet er omtalt i mange medier den siste uka:
- I Dagsavisen sist lørdag var det et oppslag over to sider, der møtet med NLF, NTF og Arbeiderpartiet ble beskrevet. Teksten er også tilgjengelig på nett: Vil stoppe mafiametoder på veiene
- TransportMagasinet har skrevet to artikler i denne forbindelse, begge er tilgjengelige på tungt.no: Politikere på transportkurs og Her er NLFs "utlendingsplan".
- Fagbladet Logistikk og Ledelse har på sine nettsider lagt ut teksten i NLFs pressemelding, som ble sendt ut sammen med tiltaksplanen, under tittelen Ønsker økt kontroll med utenlandske godstransportører
- Lokalavisa Telen har gjengitt NLFs 12 punkter, under tittelen Slik vil bransjen få lik konkurranse
- Hamar Arbeiderblad omtalte planen både på papir og nett: Krever at vogntog sjekkes
- Anlegg og Transport omtaler planen i forbindelse med presentasjonen som ble gitt på møtet med Arbeiderpartiet: Ap på lag med Geir A. Mo
- Jeg er mer bekymret nå enn da jeg kom til møtet for halvannen time siden, sa Anette Trettebergstuen i Ap til LOs nettportal Fri Fagbevegelse, etter møtet med NLF. De har skrevet om møtet og tiltaksplanen på nett: Skremt av tilstanden i transportbransjen
- Yrkestransportforbundet omtaler tiltaksplanen og deler lenke til lastebil.no: Lastebileierne med tiltaksplan for kontroll med utenlandske transportører
- Haugesunds avis skrevet en artikkel, som står på trykk torsdag 28. februar, om at polske vogntog øker markedsandelen i grensetransport. I den forbindelse omtaler de også tiltaksplanen til NLF.
- Enebakk avis har omtalt møtet med Ap med et stort oppslag torsdag 28. februar.
- Også danskene har fått med seg initiativet til NLF. I danske Transport Tidende ble innholdet i tiltaksplanen grundig beskrevet i artikkelen Norsk kontrol med udenlandske transportfirmaer