Jeg føler vi blir straffet for uvitenhet. Det er ikke rettferdig, uttalte en lastebilsjåfør til NRK Østfold i helga. Sjåføren ble stoppet på grensen ved Sverige med en lastebil som hadde passert teknisk kontroll i Finland. Men der er kravet 1,6 mm mønsterdybde mens det i Norge er krav til minimum 5 mm etter 1. november.
Selv om sjåføren som ble
intervjuet av NRK har handlet i god tro, har han altså likevel brutt norsk lov ved å kjøre inn i landet på dekk som ikke tilfredsstiller kravene. Forrige uke gjennomførte Statens vegvesen store kontroller ved Svinesund, Ørje, Magnormoen, Østby og Tharalrud. Kontrolleder John Reidar Westby sier at han tror det nye regelverket kommer til å utgjøre en forskjell når vinterføret for alvor gjør seg gjeldene på norske veier.
Nå har vi et klarere mandat og kan luke ut flere ved grensene. Forhåpentligvis så gir det utslag senere,
sier han til NRK.
I likhet med turister som drar på ferie til Thailand eller norske yrkessjåfører som skal kjøre i Tyskland er det altså den enkeltes ansvar å gjøre seg kjent med krav og regler for det landet man skal til. I Norge er det nå klare krav til mønsterdybde og vinterdekk og uvitenhet på dette punktet straffer seg i form av gebyrer.