Dette ble offentliggjort under en pressekonferanse i dag, der regjeringen presenterte forslag til en ny tiltakspakke for skogsektoren.
En økt totalvekt er teknisk mulig, men det vil nødvendigvis føre til høyere forbruk og mer slitasje på kjøretøyet, sier teknisk rådgiver i NLF, Rune Damm.
Næringen regner også med at dette vil gi økte priser pr. tur med tømmervogntog.
At det likevel kan lønne seg på bunnlinja for norsk treforedlingsindustri er det nok liten tvil om, det lønner seg å kjøre fulle lass, men da bør tillatt tilhengervekt økes til mer enn de 32 tonn som i dag gjelder. Når totalvekten harmoniseres med våre naboland, bør også tilhengervekten harmoniseres tilsvarende, sier Damm.
Forslaget til økt vekt, kommer i tillegg til økt tillatt totallengde på 24 meter, og er en del av en tiltakspakke på 250 mill. kroner over budsjettene til tre departement: Nærings- og handelsdepartementet, Landbruks- og matdepartementet og Samferdselsdepartementet. I tillegg utvides kapitalen i Investinor med 500 mill. kroner som øremerkes skog- og trenæringene, skriver Nærings- og handelsdepartementet i en pressemelding.