Journalist Per Torbjørn Jystad langer ut mot samferdselssektoren og -ministeren i Avisa Nordland i dag. Temaet er obligatorisk brikke for alle tunge kjøretøy. Les hans kommentarartikkel, som står på trykk under overskriften "Verden har kjørt fra samferdsel", her:
"Igjen kommer det uforståelige nyheter fra samferdselssektoren. Hva som foregår inne i korridorene i Samferdselsdepartementet må i mer enn én spesiell sak snart bli gjenstand for en granskning. Alternativt en nasjonal revyforestilling.
Det hersker liten tvil om at norske samferdselsbyråkrater med departement og vegdirektorat er inne i en særdeles trang og lang blindvei. Hvem, eller hva, som skal få dem ut derfra er ikke enkelt å si. Det politiske oppdraget med å manøvrere med bevilgninger fra år til år, har åpenbart gjort systemet ganske så handlingslammet.
Og nå er det nok en samferdselsminister som ikke klarer å levere. Denne gangen er det obligatorisk bompengebrikke for alle tunge kjøretøy det gjelder.
I 2010 lovte daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) at det ville komme et bombrikkepåbud, for at det skulle bli slutt på bomsnikingen fra utenlandske vogntog. Bompengesnikingen er beregnet å koste statskassen 100 millioner kroner i året. Norges Lastebileierforbund (NLF) har reagert mange ganger på at intet skjer. For norske lastebileiere handler det naturligvis om å få like konkurransevilkår mellom norske og utenlandske transportører.
Enda verre enn denne saken er det fullstendige fravær av vilje i departementet og direktorat til å gripe inn i alle bompengeslukene i Norge. Innkrevningssystemet er i dag komplett vanvittig, ekstremt umoderne og gjenstand for sløseri.
Flere tiår etter oppfinnelsen av køfribrikker er det fortsatt umulig å samkjøre alt av bru, ferge, bompenger og andre avgifter knyttet til ett kjøretøy. Som et eksempel kunne et lite grønt lys også på fergekaia fortelle at dette kjøretøyet har penger i frontrute til å få kjøre om bord. Jeg intervjuet selv Kai Bogen i Køfri i 1988 om dette temaet. Det er 25 år siden. Med andre ord tid for et jubileum, eller slå fast at det er gått en mannsalder siden systemtanken var klar?
Det er nå et fritt, men tragisk valg at teknologien ikke slipper til.
Et felles system for alt av bilavgifter ville spart samfunnet for enorme summer. Samtidig hadde man fått fjernet grådige og dårlige bompengeselskap som utelukkende lever for at administrasjon og styrer skal ha varmestuejobber og honorar for å gjøre ingen verdens ting. Undertegnede har besøkt en av dem. Selskapet på Sørlandet burde vært nedlagt med loven i hånd for å flå sommerturister med overlegg.
Dessverre tror jeg man må leve med galskapen en stund til. Evnen til å handle er åpenbart ikke til stede.
Jeg ser ikke bort fra at det trengs nye 25 år før samferdselsbyråkratiet oppdager at verden for lengst har kjørt fra dem."