1. februar blir det en takstøkning på 25 prosent i bomringen som finansierer Oslopakke 3. Dette koster godstransportnæringen dyrt, og det er ikke bare å sende regningen for økningen videre til transportkjøper. Det vanlige i bransjen er å inngå avtaler som tar høyde for prisøkninger, intet utover det. Når det så besluttes politisk at bompengetakstene skal økes med dramatiske 25 prosent, får det mye å si for godstransportnæringen
NLF har hele tiden vært for en utbygging av Oslopakke 3. Imidlertid har vi ikke bifalt finansieringen av denne. Bompenger skal brukes til investeringer, ikke drift. Det NLF reagerer på er at vi mener myndighetene starter i feil ende; de gir opp effektiv innkreving og lar lovlydige borgere ta regningen i stedet. Hadde myndighetene fulgt NLFs råd, hadde denne drastiske økningen antagelig vært unødvendig. Ved å effektivisere innkrevingen og sørge for at obligatorisk bompengebrikke er på plass i alle kjøretøy, ville flere ha delt på utgiftene og en så høy takstøkning vill være unødvendig. Det er imidlertid vanskelig å konkretisere reelle utgifter, siden Fjellinjen AS ikke vil gi fra seg oppdaterte tapstall vedrørende utlendinger og bompasseringer.
Så, i stedet for å effektivisere innkrevingen av bompenger og sørge for at alle betaler ved passering, blir regningen sendt til de som er lovlydige: "Vi vet hvor du bor
(derfor er det så lettvint å sende regningen til dere i stedet)."