Det ble bestemt i Statsråd 10. oktober 2014.
Regulert av EU
NLF støtter kravet om at det må være en obligatorisk brikke, uavhengig om det kjøres gjennom en bomstasjon eller ei.
– Det er umulig å innføre en brikke som for eksempel bare skal gjelde utenlandske transportører. Det er diskriminering, brudd på EUs konkurranselovgivning og dermed ulovlig, forklarer seniorrådgiver Thorleif Foss i NLF.
Han mener at ordningen med at alle skal ha, uten muligheter til dispensasjon, er veldig enkelt å forholde seg til.
– Nå kan jo «mannen i gata» kontrollere om brikken er på plass, sier Foss.
200 kroner
NLF har inngått en spesialavtale med Statoil som gir medlemmene de beste betingelsene. Om du velger å benytte denne avtalen, eller en annen, er kostnaden per brikke et depositum på 200 kroner. Dette depositumet refunderes i sin helhet hvis brikken returneres.
Her kan du bestille «Norgesbrikken» fra Statoil.
.
LES OGSÅ:
50.000 mangler brikke
Dette er vegvesenets brikkeplan