Ifølge Jernbaneverket må bilistene som bruker veiene i regionen betale 11 av de 16 millionene prosjektet er kalkulert til.
– I gjennomsnitt betalte vårt selskap (Sørum Transport AS – red. anm.) 85.000 kroner per bil i bompenger i fjor. Det kommer på toppen av avgiften på diesel som utgjør cirka 200.000 kroner i året for hver bil, tordner han og minner om at det til syvende og sist er forbrukeren som må betale regningen.
Henger ikke sammen
Han sliter med å forstå resonnementet med mål om å redusere biltrafikken, økt bruk av elbiler og vekst av kollektive løsninger.
– Hvor mange år skal vi bruke på å betale ned dette veiprosjektet når det skal bli færre biler totalt, men flere av de bilene som er fritatt for bom- og bilavgifter, undres han.
Vil bidra
Selv om han har fått mer enn nok av bomregninger, er han ikke uvillig til å bli med på et spleiselag.
– Vi skal gjerne bidra, men ikke med 75 prosent av regningen. Tar staten 75 prosent av kostnadene over sine budsjett, kan vi som bruker veien betale resten, legger han til.
NLFs avdelingsleder i Oslo og Akershus frykter dette vil gi en ytterligere vekst for utenlandske transportører som kjører ulovlig.
.
ANDRE SAKER:
Fant ikke bevis - fikk kjøre videre
Skannet vogntog med sjåføren bak rattet - Statens strålevern reagerer
Ynskjer europavegstandard raskt
Frykter kaos på E39 når tunellen blir stengt
Lover at alle skal betale mindre bompenger
.
Fra revidert budsjett:
250 millionar meir til riksvegane
Skjerper tungbilkontrollen med 12,5 millionar
Interimselskap for vegbygging kjem til hausten