– Veldig bra. Dette har vi mast om i to år, minst, sier regionsjef Reidar Retterholt i NLF.

Mange vil huske de kaotiske forholdene på E39 14. januar i år. Da skapte fem centimeter snø problemer, særlig for dårlig skodde vogntog fra Øst-Europa. Det førte til stillestående køer i fire timer.

E39-problemer
Det er de klimatiske forholdene som gjør Sørlandet og dermed hovedfartsåren E39 utsatt. Selv om temperaturen vanligvis aldri er veldig lav, så er sørlendingene ikke fritatt for nedbør i form av snø. Når den først kommer, kommer det mye, og da er den gjerne både våt og tung.

– Det gir mye slaps og vanskelige kjøreforhold. Med en vanlig snøplog blir det ofte liggende igjen noen centimeter med slaps, og det er nok til å skape trøbbel for framkommeligheten, sier Retterholt.

Når det på slike dager kommer utenlandske vogntog med elendige dekk og en uerfaren sjåfør bak rattet er kaoset komplett.

SE VIDEO: Verdens største fres (38 tonn) rydder rullebanen på Gardermoen

RENGJØR: Feiemaskinen på Sørlandet veier 5,5 tonn og har en arbeidsbredde på 2,5 meter. Foto: Øveraasen RENGJØR: Feiemaskinen på Sørlandet veier 5,5 tonn og har en arbeidsbredde på 2,5 meter. Foto: Øveraasen

Drodling i styret
Retterholt er ikke sikker på hvem som kom med ideen, eller akkurat når det var, men han forteller at dette er et lagarbeid i NLF.

– Vi har sett at denne løsningen er brukt med stor suksess på en rekke flyplasser verden over, og da mente vi at den også burde være glimrende på E39, forklarer han.

I fjor vinter var Retterholt intervjuet på TV av NRK-Sørlandet der han gjentok NLFs forslag om at Statens vegvesen burde skaffe seg en feiekost. I går viste vegvesenet fram redskapen for første gang.

LES OGSÅ: Semietrailer laga kaos på E39

Vinterens vidunder
«Dette er vinterens nye vidunder» skiver NRK-Sørlandet på sine nettsider etter at de var med på en demonstrasjon av det nye utstyret.

– Vi håper det slår til, og at forventningene innfris, sier Reidar Retterholt.

– Uansett viser dette at tålmodighet og jobbing over tid gir resultater, og det føles godt, legger han til.

HELE DONINGEN: Plog foran og feiemasnin bak. Foto: Øveraasen HELE DONINGEN: Plog foran og feiemasnin bak. Foto: Øveraasen

Kutter bruken av salt
Det er selskapet Øveraasen på Gjøvik som har utviklet og produsert feiemaskinen. Hele ekvipasjen består av en lastebil med en frontmontert plog og feiemaskinen hektet på hengerfestet på lastebilen.  På lasteplanet kan en egen tank med en flytende saltoppløsning plasserer. Bak på feiemaskinen sitter det er rekke dyser som kan sprøyte saltløsningen på veien (i opptil 17 meters bredde). Etter at den kraftige stålbørsten har feid vekk snøslapset blir behovet for salt redusert.

– Vi vil ha fokus på å salte smart i vinter. Med sweeperen vil saltforbruket bli vesentlig mindre enn om vi hadde saltet veiene på tradisjonelt vis, sier Tor Åge Smalås, byggeleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen til NRK.

Etter det lastebil.no forstår er det ikke satt av midler til flere slike feiemaskiner på budsjettet til Statens vegvesen i 2015,

.

FAKTA OM FEIEMASKINEN:

Bredde 3.350 mm
Ryddebredde 2.700 mm
Lengde 7.150 mm
Høyde 2.400 mm
Vekt 5.500 kg
Børstevinkel ± 25° H+V
Børstediameter 955 mm

 KILDE: overaasen.no