Tunge kjøretøy med Euro VI motorer har ifølge målingene betydelig lavere utslipp av NOx og NO2 enn tidligere euroklasser. Det viser foreløpige funn fra avgasstester som Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjort på oppdrag for Statens vegvesen.
Tøffere krav
Utslipp fra den norske bilparken blir i hovedsak regulert gjennom europeiske krav til typegodkjenning. Fra 2014-2015 gjelder nye og strengere utslippskrav for alle nye kjøretøy. Statens vegvesen har engasjert TØI til å teste avgasser på kjøretøy med Euro 6/VI*-teknologi. Hensikten er å finne ut om kjøretøy som oppfyller Euro 6/VI-kravene vil redusere utslippene fra veitrafikken så mye som forventet. Det er også et mål å finne svar på om ny motor eller renseteknologi eventuelt vil ha uønskede sideeffekter. Testene er en utprøving under nordiske forhold og i reell bytrafikk. Den første rapporten ble levert i 2013 og den andre testrapporten foreligger nå.
Dette er de viktigste funnene så langt:
- Nye Euro 6 dieselbiler har lavere utslipp av NOx og NO2 enn tilsvarende Euro5 dieselbiler.
- Tunge kjøretøy med Euro VI-motorer har svært lave utslipp av NOx og NO2. Avgassutslippene av NOx og PM (avgasspartikler) er så lave at de kan sammenlignes med Euro 6 diesel personbiler.
- Når det gjelder avgasser er skillet mellom bensinbiler og dieselbiler mer sammensatt for Euro 6 kjøretøy enn tidligere euroklasser. Det er ikke, som i dag at bensinbiler har høyest utslipp av klimagassen karbondioksyd (CO2) mens dieselbilen har høyest utslipp av lokal forurensning. Dette varierer nå fra bil til bil.
Usikre
Testene er gjennomført på et svært begrenset tall på kjøretøy og gir ikke grunnlag for å trekke endelige konklusjoner om Euro 6/VI-teknologien. Men resultatene forteller at det er mulig å komme ned på lave nivåer av lokalt forurensende avgassutslipp. Samtidig viser målingene at nye problemer kan oppstå.
|