NRK har regnet ut at prisen for en personbil blir cirka 700 kroner.
Vanligvis er bomavgiften det dobbelte for tunge kjøretøy. Det vil i så fall bety en bomkostand på 1.400 kroner. Tungbilene skal etter det vi erfarer betale dobbelt takst, med unntak av bomringen i Oslo. Der gjelder tre-gangen.
20 nye bomstasjoner
Det er NRK Oppland/Hedmark med assistanse fra Statens vegvesen som har kommet fram til dette. Bare i Gudbrandsdalen kommer det fire bommer. NRKs regnestykke inkluderer bommen i Øyer, alle bommene på E6 sør og nord for Hamar, samt bomringen i Oslo.
Det er likevel de som ferdes over Vestoppland som får svi hardest. I tillegg til bommen som i juli i fjor kom på fylkesvei 34 i Søndre Land, blir det bommer både i Valdres, i Totenvika, på E16 i Jevnaker og på riksvei 4 på Hadeland, ifølge NRK.
Nøktern kalkyle
Statskanalen har med hjelp fra Statens vegvesen laget bompengekartet som blir gjeldende om cirka ti år.
Satsene er basert på dagens kroneverdi og tar ikke hensyn til prisstigningen. Veiprosjektet på E16 ved Fagernes, ny firefelts Mjøsbru og ny E6 mellom Biri og Vingrom er ikke med i kalkulasjonen.
Utregningen er også basert på at vegutbyggingen holder seg innenfor de bevilgede rammer. En trenger kanskje ikke være ekspert for å slå fast at det ikke alltid er tilfelle?
Kan bli verre
NLF Hedmark og Oppland har også satt opp et regnestykke for bompenger. Det skaper ikke grunnlag for optimisme.
– Etter det vi kan se mangler det bompenger på deler av E6 i Ringsaker, Gjøvik og Lillehammer i NRKs beregning. Der det er et sterkt ønske og trafikkgrunnlag for 4-feltsveg. Prisen kan øke med ytterligere 2-300 kroner for liten bil, og 4-600 kroner for stor bil tur/retur. Men bomprisene er også avhengig av rentevilkår og eventuelle endringer i landets bompolitikk, sier regionsjef Guttorm Tysnes i NLF.
Med Frp i regjering
Det er nok mulig å bli overrasket over at Staten vegvesen legger veiplaner med bompengefinansiering i dette omfanget med Fremskrittspartiet i regjering. Ikke bare sitter FrP i regjering, de sitter i fremste rekke og styrer samferdselsdepartementet, med Ketil Solvik-Olsen på toppen. FrPs motstand mot bompenger er en av partiets fanesaker og skulle være viden kjent.
Det er kanskje ikke helt usannsynlig at det kommer til å blir stilt noen spørsmål om nettopp dette?