Fredag 10. oktober ble det vedtatt i statsråd å innføre krav til obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy fra 1. januar 2015.
Hører ikke på noen
Statssekretær Bård Hoksrud bebudet under NLF-aksjonen 3. oktober at en bombrikkeløsning ville innføres fra 1. januar 2015 – men uten forhåndsbetalingsløsning. Hoksrud visste på dette tidspunktet at vedtaket i statsråd ville komme ganske nøyaktig en uke senere, men lot være å fortelle om dette i sitt svar på NLF-kravene fra scenen på Eidsvolds plass. Derimot ble det sagt at NLFs aksjon kom bare en måned etter at høringsfristen angående bombrikkespørsmålet var ute. NLF burde ha større tålmodighet, ble det sagt.
Bedre enn ingenting
– At avgjørelsen allerede var tatt før vår aksjon forundrer ingen, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.
– Ifølge Hoksrud kom det inn mer enn 50 høringssvar, og at Samferdselsdepartementet ville trenge tid til å gå igjennom dette. Vi har respekt for det, men forundrer oss da over at de ikke synes å ha hørt på alle de som mener at en forhåndsbetalt bombrikke er det eneste som sikrer at alle betaler og dermed også like konkurransevilkår, sier Mo og fortsetter; – Vi er selvfølgelig glad for at obligatorisk brikke nå endelig kommer på plass, halvannet år etter at Stortinget vedtok det. Vi gleder oss også over at alle nå må ha brikke, også de to tredjedeler av utenlandske vogntog, som i dag gir blaffen i å betale.
– Fortsatt står vi imidlertid fast på at det må være forhåndsbetaling, rett og slett fordi det er det eneste som etter vår vurdering vil være effektivt nok. Den ordningen som nå innføres gir oss i beste fall en litt sikrere adresse å sende en regning. Den sikrer oss på ingen måte at de som mottar regningen faktisk betaler, sier NLF-direktøren.
Ny forskrift
Tollvesenet har nå rett og myndighet til å kontrollere og gi påbud i forbindelse med obligatorisk bombrikke. Overtredelsesgebyret blir på 8 000 kroner, som kan dobles ved gjentakelse.
Dette sier departementet
I pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet står det at nesten to tredeler av utenlandske vogntog unnlater å betale bompenger i Norge. Det gir en skjev konkurransesituasjon mellom norske og utenlandske transportører. Denne urimeligheten griper vi nå fatt i. Vi innfører fra 1. januar 2015 krav om obligatorisk bombrikke for tunge kjøretøy, som en del av regjeringens arbeid for ryddigere forhold innen vegtransport. Les hele pressemeldingen her.
IKKE BRA NOK: Brikken må ha forhåndsbetaling for å være effektiv, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo. Foto: Tore Bendiksen/NLF.