Ifølge NRK vil regjeringen blant annet bruke 270 millioner kroner på sikring av tuneller, men pengene skal brukes i løpet av de kommende fem årene!
– Det er helt fantastisk. Det er så flott at vi blir prioritert, sier Bente Anita Solås, gruppeleder i Nordland Høyre, som får 52,6 millioner kroner til rådighet.
– Vi har et forfall på tunnelene på fylkesveiene i Nordland på 1,4 milliarder kroner, og vi har 53 tunneler som må oppgraderes. Da blir 52 millioner småpenger, sier Bjørkmo fra Arbeiderpartiet. (Kilde: NRK)
Rød-grønn og blå blå blir det samme
EU har spesifisert tunellsikkerhet. Norge, som ofte er flinkest i klassen med å oppfylle EU-direktiver, ligger på etterskudd. Av 253 norske riksveituneller oppfyller ikke 200 av disse EU-kravene. Dermed får fylkes- og kommunepolitikere prioriteringsproblemer. Gjennomsnittlig tilskudd til tunellsikkerheten blir 1,35 millioner kroner pr. tunell, fordelt på fem år, tilsvarende 270.000 kroner årlig.
Alltid på etterskudd
I mange tuneller er det enkle ting som må gjøres, for eksempel litt lys, noen nødtelefoner og brannslokningsutstyr. Andre steder burde tunellene vært stengt. «Gruvesjakter» er en beskrivelse vogntogsjåfører bruker om mange av tunellene langs E6 nord for Fauske der hastigheten ofte kan komme ned i gangfart.
Gratis lån?
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen markedsfører billige statlige lån til fylker og kommuner, som kan brukes til utbygging og vedlikehold - med null rente. Gratis lån kaller han dette. Summene som lånes må uansett betales tilbake til staten.