Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har fått henvendelser fra flere medlemmer som er nektet registrering av nye semitrailere produsert i Tyskland.
Vurderer feil
Slik NLF oppfatter problemstillingen har dette skjedd i forbindelse med at Vegdirektoratet nå legger direktiv 1230/2012 til grunn, eller at dette har overtatt etter direktiv 97/27.
Følgene er at man ikke lenger aksepterer at sporingskravet ikke tilfredsstilles når akselløftet betjenes.
– NLF er uenig i resultatet av den tolkningen Statens vegvesen her legger til grunn og vil i det etterfølgende forklare hvorfor, sier teknisk rådgiver Rune Damm i NLF.
Norsk vinter
NLF mener at Norge er i en særstilling i Norden og i Europa når det gjelder krevende veger og føreforhold.
– Vi møter spesielle trafikksikkerhets- og fremkommelighetsproblemer med tilpassede regler for akseltrykk, totalvekt og minsteavstand, krav om kjetting og vinterdekk, lenger vogntoglengder, forklarer han.
– Vi oppfatter at Vegdirektoratet ved å harmonisere med EUs regler, ikke har forståelse for at vi er i en særstilling og trenger spesielle regler på veiene i Norge, mener Damm.
Ber om møte
Ved at direktoratet ikke godtar bruk av akselløft og at sporingskravet til enhver tid skal være innfridd, mangler de en forståelse for at næringen har behov for å justere vekten som overføres til bilen ettersom semitraileren er mer eller mindre lastet.
– Å kjøre med unødvendig mange aksler i bakken fører til økte utslipp, økt dekkslitasje, dårligere trafikksikkerhet og fremkommelighet, sier Rune Damm.
Han har nå sendt et brev til direktoratet og bedt om et møte i håp om å rydde det han mener er en feiltolkning av direktivet.