I løpet av sommeren har to kontrollorgan i Vestfold blitt fratatt myndigheten til å utføre EU- kontroller. Tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region sør fant til dels grove brudd på kontrollrutinene.
Åtte spesielt dedikerte medarbeidere i Statens vegvesen går nå til storaksjon og skal etterprøve 800 EU-godkjente kjøretøy.
Rødt kort
Det er to kontrollorgan i Tønsberg-distriktet som har mistet autorisasjonen for å foreta periodisk kontroll eller EU-kontroll av kjøretøy.
Leder av Tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region sør, Einar Eskilt, sier uregelmessighetene ble oppdaget ved stikkprøvekontroller.
- Etter en trafikkulykke fikk vi en bil inn i kontrollhallen på Tønsberg trafikkstasjon. Papirene viste at den nettopp hadde hatt EU-kontroll, men bilen var i så dårlig forfatning at den umulig hadde blitt godkjent hvis den hadde blitt kontrollert etter kontrollveiledningen. Begge bærearmene i bakstillingen på bilen hadde store rustangrep, sier han.
Esklit vil til lastebil.no ikke fortelle hvilke to kontrollorganer som nå har fått rødt kort.
"Bilen var i så dårlig forfatning at den umulig
hadde blitt godkjent hvis den hadde blitt
kontrollert etter kontrollveiledningen."
Knekt bærearm
Undersøkelsen avdekket at den venstre bærearmen var knekt og forsøkt sveiset sammen på en meget amatørmessig måte. Dermed tok det ikke lang tid å finne ut at kontrollorganet hadde godkjent bilen uten å ha grunnlag for det.
- Det samme kontrollorganet har tidligere fått skriftlige advarsler fra oss, og det var en samlet vurdering av alle disse som førte frem til at vi tilbakekalte godkjenningen som kontrollorgan, sier Eskilt.
"Bærearmen var knekt og forsøkt sveiset
sammen på en meget amatørmessig måte".
Flere gule kort
Den andre tilbakekallingen av godkjenning som kontrollorgan ble også vedtatt grunnet flere skriftlige advarsler over en periode på fem år. Ved vårt siste stikkprøvetilsyn viste det seg at virksomheten benyttet utstyr som ikke var kalibrert og godkjent, og at de forholdt seg til gamle og utdaterte regelverk.
- I begge tilfeller anser vi avvikene som alvorlige og en stor fare for trafikksikkerheten, sier Eskilt.
Seks måneder
Begge kontrollorganene fikk tilbakekalt sin godkjenning i seks måneder. Det ene kontrollorganet har klaget på vedtaket. Det andre kontrollorganet har Statens veivesen ikke mottatt noen skriftlig kommentar fra.
Flere på gang?
Tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region sør arbeider for tiden med flere kontrollorgan som risikerer å få tilbakekalt sin godkjenning på grunn av grove og gjentatte brudd på regelverk og kontrollveiledning.
800 skal sjekkes
Et nytt EU-krav gjør at Statens vegvesen er pålagt å etterprøve EU-kontroller i stor stil i år. Hele 800 slike sjekker skal gjennomføres.
– Vi har to personer som kontrollerer tunge kjøretøy og seks som sjekker lettere biler. Vi gjennomfører både varslede og uanmeldte kontroller, forteller Einar Eskilt til lastebil.no
– Vi har et særlig fokus på å kontrollere biler som er EU-godkjent i løpet av de siste 14-dagene, legger han til.