Hittil har det vært slik at hvis sjåføren nekter å vedta et forelegg, eller at straffen ennå ikke er ilagt, så kan bilen kjøre videre. Dette har vært en stor frustrasjon både for politiet og vegmyndighetene. NLF har anmodet Samferdselsdepartementet om en endring i loven, som gjør at sjåførene og transportørene ansvarliggjøres. Det skal ikke lenger være mulig å kjøre utenlandske vogntog på norske veier hvis disse er trafikkfarlige.
Seier til NLF
Samferdselsdepartementet slutter seg til vurderingen fra NLF, og ber Vegdirektoratet om å utarbeide et høringsnotat med forslag til nødvendige endringer i paragraf 36 b.
I overskuelig fremtid vil det forhåpentlig være mulig for politiet og Statens vegvesen å sette hjullåser på trafikkfarlige biler. Videre ber Samferdselsdepartementet om at Vegdirektoratet tar høyde for at det kan være aktuelt å bruke tilbakeholdsretten for å inndrive bøter. Dette skal eventuelt også kunne gjelde for ulovlig kabotasjekjøring og overlasting.
Les hva Samferdselsdepartetmentet mener om saken her