Etter at en mann fra Makedonia først ble tatt med falskt bulgarsk førerkort, for så å bli frikjent i Sundsvall Tingsrätt, er mer enn mange kan tåle.
Aksjonstopp i dag
Siden mandag denne uken har en rekke lastebilsjåfører i hele Europa, men særlig i Sverige, stoppet bilen i 15 minutter langs veiskulderen for å protestere. Også norske yrkesbrødre og –søstre har aksjonert, og i dag er det ventet at dette topper seg.
LES OGSÅ: Opprøret sprer seg
Bygget seg opp
- Dette er en frustrasjon som har bygget seg opp over lang tid, og dommen i Sverige var dråpen som fikk begeret til å flyte over, forklarer administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund.
NLF har ingenting med aksjonene å gjøre, men Mo sier dette er et tema de har jobbet med over lang tid.
- Kriminalitet og juks er noen av de største utfordringene seriøse transportører møter i hverdagen, og som er umulig å konkurrere mot. Dessuten utgjør det en reell trafikkfare, sier Mo på generelt grunnlag.
Transportpoliti
Han forventer at norske myndigheter tar disse problemene langt mer alvorlig og viser vilje til å sette hardt mot hardt.
– Vi har foreslått et eget transportpoliti med utgangspunkt i UP og i samarbeid med blant andre Statens vegvesen, tollmyndigheter og skattemyndigheter. Et slik tverrfaglig samarbeide og langt flere kontroller er en god resept, sier Mo.
Respekt for loven
Et annet problem er at selv om mange blir tatt for ulik kriminalitet knyttet til godstransport, får det alt for ofte ingen følger.
– Vi må også få fortgang i behandling av de sakene vi har. Vi har eksempel på kabotasjesaker som blir liggende, og veldig mange ender med henleggelse. I tillegg må det gjøres noe med sjåførkortene. Vi må ta i bruk teknologi som gjør det umulig å forfalske dem.
– Dessuten er det altfor mange kjeltringer i bransjen, legger han til.