Etter at kommunestyret i Ringebu tok en U-sving, frykter ordfører Dag Erik Pryhn at utbyggingen blir forsinket.

Skiftet mening
Med et flertall på 13 mot 8 stemmer gikk kommunestyret i Ringebu tirsdag kveld inn for å utrede ny E6 mellom Elstad og Frya langs Lågen (alt. 1), og at de ikke lenger var stemt for å beholde sitt eget trasevalg fra 2012 (alt. 3).

LES OGSÅ: Torpederer E6-planer

─ Hvis det ikke er aktuelt å planlegge parallelt, vil Sel kommune be om at Statens vegvesen splitter opp den såkalte andre etappe av E6-utbyggingen (E6 Elstad-Frya og E6 Sjoa-Otta), i to prosjekter og starter med Sjoa-Otta først, sier han til bygg.no.

Planlagt start i 2017
E6 mellom Elstad i Ringebu og Otta er planlagt gjennomført i to faser. Strekningen Frya-Sjoa er allerede i gang, og Elstad-Frya og Sjoa-Otta har planlagt anleggsstart i 2017.

Etter U-svingvedtaket i Ringebu tirsdag blir vegsjef Per Morten Lund i Statens vegvesen usikker på fremdriften for hele fase to.

– Det er åpenbart at det betyr en vesentlig utsettelse av den pågående reguleringsprosessen. Vi må innstille den formelle planleggingen av Elstad-Frya, inkludert opptrekksarm fra E6 inn til Ringebu sentrum og arbeidet med grunnerverv, inntil vi har trygghet om videre prosess, sier han.

Må få oversikt
– Først må vi ta stilling til vedtaket når vi har fått det formelt fra administrasjonen i Ringebu kommune, Vi vil så raskt som mulig vurdere det nøye med hensyn til hvilke konsekvenser og prosess det medfører, sier Lund.

I vedtaket til Ringebu kommune heter det at reguleringsarbeidet skal gå parallelt med pågående regulering i tråd med vedtatt planprogram for reguleringsplanen Elstad-Frya.

Flomvoll
En viktig årsak til at kommunestyret i Ringebu ønsker ny E6 langs elva er å bruke den nye veien som en voll mot et svært flomutsatt område. I tillegg til skadene flomvannet gjør, etterlater det seg et eldorado for klekking av mygg. Det i seg selv har gjort Ringebu «berømt», men også så plagsomt at det ikke har vært mulig å nyte kaffen i på verandaen.

LES OGSÅ: Blodsugerne kommer

.

FAKTA

  • Strekningen: Fra Elstad sør for Ringebu til Otta.
  • Lengde: 56 kilometer.
  • Berørte kommuner: Ringebu, Sør-Fron, Nord-Fron, Sel.
  • Veg- og tunnelstandard: Tofeltsveg med midtrekkverk, forbikjøringsstrekninger og planskilte kryss. Ettløpstunneler, som bygges ut til to løp når trafikken passerer 8 000 kjøretøy i døgnet. I dag passerer det vel 6 000 kjøretøy på E6.
  • Trasé: Ny E6 blir lagt utenom tettstedene Ringebu, Hundorp, Harpefoss, Vinstra og Kvam, i ny trasé på vestida av Lågen mellom Harpefoss og Kvam, og i tunnel under Hundorp og gjennom Teigkampen.
  • Fartsgrense: 90 km/t, 80 km/t i tunnelene.
  • Redusert reisetid: Innspart reisetid mellom Ringebu og Otta blir ca. 15 minutter.
  • Prosjektet er delt inn i fire utbyggingsetapper.
  • Strekningen fra Frya til Vinstra og fra Vinstra til Sjoa er med i første fase av planene. Her er arbeidene allerede i gang.
  • I fase 2 kommer Sjoa-Otta og Elstad-Frya i Ringebu kommune med planlagt anleggsstart i 2017.

 Kilde Statens vegvesen