Nettstedene til Traktor og Bioforsk serverete 1. april løsningen for fremtidig drivstoff som på sikt også kan betyr endringer for lastebilnæringen.
Ifølge traktor skal regjeringen nylig ha bestemt at det kun blir tillatt med biodrivstoff på traktoren. Bakgrunnen for vedtaket er FNs klimarapport som ble presentert denne uken. Biodrivstoffkravet trer i kraft i 2016.
Bioforsk er også inne i samme gate og hevder at de har avdekket et nytt blåbær-enzym som vil revolusjonere fremstillingen av biodrivstoff. De tror at blåbærdyrking kan være vårt nye oljeeventyr. Fremstillingen av dette drivstoffet skal være veldig klimavennlig og så rimelig å framstille at det også vil komme bileieren til gode.
Den aller beste aprilspøken blir kanskje servert av
at.no. De hevder at EU krever urinlås for alle vogntogsjåfører fra 2018. I praksis betyr det at sjåføren må late vannet på noen spesielle beholdere før bilen kan startes. Testutstyret er foreløpig bare tilpasset menn, og det får Silje Gravfoss til å reagere.
- Dette er helt høl i hue, sier Silje Gravfoss, lastebileier og langtransportsjåfør nettstedet.
Gravfoss har kjørt lastebil i åtte år, hovedsakelig for Schenker. Nå fortviler hun:
- Betyr dette at vi kvinner ikke kan kjøre lastebil lengre? Eller må vi låne mannlige kolleger som kan tisse i gang våre biler? Dette er imot all sunn fornuft og flere menneskerettigheter. Nå har EU gått for langt, sier hun.