Det slår Transportøkonomisk (TØI) institutt fast. De har evaluert prøveordningen med modulvogntog som har pågått i Norge i perioden 2008-2013.
TØI mener at den samfunnsøkonomiske gevinsten gjennom prøveperioden kan være verdt over 120 millioner kroner.

Gode tilbakemeldinger
Modulvogntog har hatt tillatelse til å kjøre på enkelte strekninger med god standard, men transportbransjen har i relativt liten grad tatt i bruk denne typen kjøretøy. De som har brukt modulvogntog forteller ifølge TØI om vesentlige besparelser, primært fordi de kan transportere samme godsmengde som tidligere med færre vogntog. Den bedriftsøkonomiske effektiviseringen utgjør således den desidert største delen av de samfunnsøkonomiske besparelsene.

Bedre for miljøet
Effektiviseringen bidrar ifølge TØI-rapporten også til noe reduksjon i miljøbelastning per transportert godsmengde. Det ser også ut til at modulvogntog gir små forbedringer i trafikksikkerhet og trafikkavvikling ettersom modulvogntog erstatter mellom 1,2 og 1,5 vanlige vogntog på veiene.

Store økonomiske gevinster
Etter å ha trukket fra de administrative kostnadene Statens vegvesen har hatt med prøveordningen, estimerer TØI at den samfunnsøkonomiske nettonytten av prøveordningen har en verdi på mellom 34 og 126 millioner kroner. Spennet viser at det er relativt stor usikkerhet knyttet til beregningene, men selv det laveste anslaget viser at prøveordningen har vært lønnsom.

Et modulvogntog kan være inntil 25,25 meter langt, veie 60 tonn og består av kjøretøy som er innenfor de største tillatte dimensjoner etter gjeldene EU-direktiv.

.

ANDRE SAKER:

Positiv til bomring på Jæren

Dekkavtale til 50 mill.

Kollisjonsbilen brant på sekunder

Norges mest drivstoffeffektive sjåfør

Truffet i brystet av stein fra lastebil