Ketil Solvik-Olsen vil opprette et uavhengig utvalg, som blant annet skal se nærmere på hvordan Statens vegvesen bruker offentlighetsloven i forholdet til ulykkesrapportene.
Fremskrittspartiets andre nestleder, Per Sandberg, forlangte onsdag at regjeringen skulle starte granskning av Statens vegvesen. I dag svarte partikollega, Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på oppfordringen.
– Regjeringsplattformen varsler etablering av et uavhengig vegtrafikktilsyn. Ansvaret for gransking av trafikkulykker vil vurderes i lys av dette, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
- Jeg ønsker å få vite om Statens vegvesen har overholdt sin informasjonsplikt om opplysninger i disse rapportene, også i møte med domstolene, sier Solvik-Olsen videre i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.
Dette mener NLF:
- Vi er godt fornøyd med at det nå iverksettes granskning av hele denne saken, sier administererende direktør i Norges Lastebileier-Forbund Geir A. Mo.
- Det er kun ved en uavhengig gjennomgang vi kan få svar på det svært mange, også i vår bransje, spør seg om; Er det personer som er blitt feilaktig dømt som følge av at av kunnskap som ikke har kommet frem? Det er i så fall svært alvorlig. I våre medlemsbedrifter finnes det også sjåfører som dessverre har vært involvert i ulykker. Det er vel det verste mareritt en sjåfør kan oppleve – å bli involvert i en ulykke med hardt skadde og døde medtrafikanter som resultat. Dersom vedkommende i tillegg blir uskyldig dømt, som følge av at fakta som finnes ikke kommer frem, kan vi jo bare forestille oss hvor forferdelig det må være for de involverte, sier Mo videre.
- Denne saken illustrer også hvor viktig det er at måten vi gransker ulykker på her i landet blir nøye gjennomgått. Vi har en havarikommisjon for transport, SHT, med alt for lite ressurser, og vi har et Vegtilsyn. Begge disse er organisatorisk alt for tett knyttet opp mot Statens Vegvesen. Vi tror det er på tide å se på organiseringen her og også om ikke det er på tide at disse to instansene overtar ansvaret for all ulykkesgranskning på veiene våre. SVV skal og må drive med internkontroll, men ulykkesgranskningen bør skje i regi av reelt uavhengige institusjoner, sier Mo.
VG: Regjeringen åpner ekstern gransking av Vegvesenet
VG: Mamma døde - fikk ikke se ulykkesrapporten
VG: Ulykkesopplysninger kan ha blitt lagret ulovlig i ni år
Her finner du flere linker til VG-avsløringene