Utgangspunktet for høringen transport- og kommunikasjonskomiteen var Arbeiderpartigruppas Dokument 8-forslag som de kom med i januar. Her ble regjeringen bedt om straks å legge frem flere tiltak for å stanse kriminalitet og sosial dumping innen transportsektoren.
Det var de tunge aktørene i bransjen som var inviterte: Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Norsk transportarbeiderforbund (NTF), Yrkestrafikkforbundet (YTF), NHO L&T, Virke og NHO Transport. I sitt innlegg la NLF og adm. direktør Geir A. Mo vekt på at det er ingen enkle løsninger på problemet, piratvirksomhet lar seg ikke utrydde over natta. Han poengterte at kabotasjekjøring er likevel hovedproblemet og nevnte flere viktige enkelttiltak som kan gjøre noe med situasjonen. Et eget transportpoliti som kan stanse, kontrollere, sanksjonere og innkreve er et av dem, ansvarliggjøring av transportkjøper er et annet viktig tiltak, understrekte Mo. Komiteen fikk også brevet som NLF overleverte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen før jul. Det inneholder både en strakstiltaksliste og en 8-punktsliste med forslag til hva som kan gjøres for å bedre trafikksikkerheten, vilkårene til næringen og forutsigbarheten i det samfunnsøkonomiske regnestykket.
Under høringen var det generelt enighet i bransjen om at økte kontroller må til for å få gjort noe med problemet. Imidlertid var det noe mer splid rundt formen; NHO L&T var klar for frivillige ordninger mens de andre var klar på at et strammere kontrollregime var nødvendig. Kabotasjekjøringen innen busstransport var også et tema, og her er det nok mer delte meninger rundt hvordan virkeligheten er.
Komiteens spørsmål i etterkant dreide seg blant annet om manglende momsbetalinger, hva vil faktiske konsekvenser bli av et ev. forbud av kabotasjekjøring, viktigheten av Trygg trailer-prosjektet, og etterlysing av mer dokumentasjon generelt. Det ble et nyttig møte med viktig kunnskapsutveksling. Nå gjenstår det å se hva som står i komiteens innstilling som skal være klar 8. april. Selve debatten i Stortinget er satt til 24. april.