Det var søndag fikk politiet melding om en mindre lastebil som vinglet i kjørebanen langs E6. Biltilsynet reagerte umiddelbart og sendte ut «detektiver» fra både fra Mosjøen og Mo i Rana.
Slagside
I bilen som ble sendt fra Mo satt avdelingsingeniør Per-Oddvar Almli. Da han tok igjen den sjøsyke lastebilen så han straks hva som var galt.
- Jeg oppdaget kjøretøyet i Korgfjelltunnelen. De kjørte meget sakte og bilen bikket hardt over på høyre side. Den var klart overlastet, sier avdelingsingeniør Per-Oddvar Almli til Rana Blad.
Lasten raste av
Almli hadde lagt i vei fra Mo, og forteller til lokalavisen at lastebilen kjørte på norske skilter, men at det inne i bilen ikke var noen nordnorske kraftuttrykk å hente.
- «I am only driver», var svaret Amli fikk fra mannen bak rattet, ifølge avisen.
- Da de åpnet lemmen rast lasten ut. Det var over ni tonn på bakakselen så var bare å stenge snarest. Etter veiing fant vi ut at totalvekten på kjøretøyet var 12,1 tonn. Den tillatte vekten er 7.490 kilo, så her var det godt over grensen, sier Almli.
Narvik- Ålesund
Reiseruten, det vil si den opprinnelige, var fra Narvik til Ålesund, en strekning på 120 mil, eller 18 timers kjøring om alt gikk etter oppsatt skjema og normale fartsgrenser.
Almli forteller videre at de to i varebilen fikk beskjed om å ta inn på hotell til de hadde fått ryddet opp. Biltilsynet tok også beslag i alle papirene.
- Firmaet i Ålesund sender en ny bil som kan ta over lasten, og de to må bare vente her til dette er gjort. Karene hadde heller ikke overholdt kjøre- og hviletidsbestemmelsene og er nå anmeldt til politiet, sier Per-Oddvar Almli.
.
ANDRE SAKER:
Sjekker bru for sprekker i Bjørvika
Mann klemt mellom lastebil og bil
Kastet lastebilen til side – unngikk frontkollisjon