Medlemmer fra det franske parlamentet, flere av Europas samferdselsministere og representanter for både arbeidstakere og arbeidsgivere møttes i Paris for å drøfte hovedutfordringene i transportutfordringene i EU.

LES MER OM KONFERANSEN HER

Samme vise
Ønsket om brorskap og likhet veier langt tyngre enn frihet fra konferansedeltakerne som var samlet i den franske hovedstaden. Som i Norge og resten av Norden er det frykten for en ytterligere liberalisering av regelverket som skremmer mest. Selv om mye tyder på at EU-kommisjonen med kommissær Siim Kallas fra Estland i spissen har tonet ned noen av de mest ytterliggående tankene er usikkerheten på ingen måte fjernet.

Billig arbeidskraft og spekulasjoner
Paris-konferansen angriper Europeiske transportselskaper som nærmest bevist spekulerer i billig arbeidskraft og gjerne hyrer inn sjåfører fra lavkost land. Polen og Romania nevnes spesielt.

I en rapport hevder den franske senatoren Éric Boquet at franske transportselskap blir fristet til å etablere samarbeid med transportører i Romania og Polen. 
«Sjåfører fra disse selskapene jobber én måned i Frankrike med de vilkår som i hjemlandet før de sendes hjem igjen» skriver senatoren i en utredning.

Språktrøbbel
Et annet problem er å forstå språk og offisielle transportdokumenter som myndighetenes kontrollører sliter med å forstå.

- Når vi kontrollerer en sjåfør fra Polen eller Slovakia i Frankrike og ikke forstår papirene eller sjåføren lar vi av og til sjåføren heller fortsette, innrømmet den franske kontrolløren Gilles Savary overfor konferansedeltakerne i Paris.

LES OGSÅ:

32 trafikkdrept første kvartal

- Følger ikke opp fagre løfter

- Vi har gjort mer an Ap

Skylder 830 millioner i avgift

Polsk arbeider drept – kan miste godkjenning

VIDEO: Syklist legger seg rett bak lastebil