Medlemmer fra det franske parlamentet, flere av Europas samferdselsministere og representanter for både arbeidstakere og arbeidsgivere møttes i Paris for å drøfte hovedutfordringene i transportutfordringene i EU.
Samme vise
Ønsket om brorskap og likhet veier langt tyngre enn frihet fra konferansedeltakerne som var samlet i den franske hovedstaden. Som i Norge og resten av Norden er det frykten for en ytterligere liberalisering av regelverket som skremmer mest.
Selv om mye tyder på at EU-kommisjonen med kommissær Siim Kallas fra Estland i spissen har tonet ned noen av de mest ytterliggående tankene er usikkerheten på ingen måte fjernet.
Billig arbeidskraft og spekulasjoner
Paris-konferansen angriper Europeiske transportselskaper som nærmest bevist spekulerer i billig arbeidskraft og gjerne hyrer inn sjåfører fra lavkost land. Polen og Romania nevnes spesielt.
I en rapport hevder den franske senatoren Éric Boquet at franske transportselskap blir fristet til å etablere samarbeid med transportører i Romania og Polen.
«Sjåfører fra disse selskapene jobber én måned i Frankrike med de vilkår som i hjemlandet før de sendes hjem igjen» skriver senatoren i en utredning.
Språktrøbbel
Et annet problem er å forstå språk og offisielle transportdokumenter som myndighetenes kontrollører sliter med å forstå.
- Når vi kontrollerer en sjåfør fra Polen eller Slovakia i Frankrike og ikke forstår papirene eller sjåføren lar vi av og til sjåføren heller fortsette, innrømmet den franske kontrolløren Gilles Savary overfor konferansedeltakerne i Paris.
LES OGSÅ:
32 trafikkdrept første kvartal
- Følger ikke opp fagre løfter
Skylder 830 millioner i avgift