Han er daglig leder i Espeland Transport i Alvdal og styrer Hedmarks største transportbedrift. Overfor avisen Østlendingen innrømmer han at endringene i markedet allerede er til å ta og føle på.
- Jeg merker veldig godt at det er sterkere konkurranse enn tidligere, sier Espeland, og forteller til avisen at de allerede har mistet så godt som all kjøring utenfor Norge.
LES OGSÅ: BRÅK ELLER BRIKKE
Kabotasje knekk
Espeland frykter kabotasjekjøringen vil ødelegge for næringen. Selv den lovlige kabotasjetrafikken er en stor nok utfordring i seg selv, mener han.
– I 1993 kjørte vi kun grensekryssende kjøring, det vil si utenlands. Nå er det kun ett av mine 45 vogntog som har utenlands-kjøring. Det viser hvordan utviklingen bærer av sted, sier Espeland til lokalavisen.
Knuses på lønn
Det er lønnsnivået til de utenlandske sjåførene som først og fremst er en utfordring, mener transportøren i Nord-Østerdal. De ligger langt unna norske tariffer.
- Da er det en jo en selvfølge at de kan slå oss på pris, sier Espeland.
Espeland har 47 sjåfører på lønningslisten, alle norske. Han poengterer at det er viktig å opprettholde lokale arbeidsplasser.
- Vi må være gode på andre ting og dermed opprettholde markedsandelene våre, sier Inge Espeland til Østlendingen.
.
ANDRE SAKER:
Karmøytunellen blir delvis nattestengt
Starter veibygging på E6 Oppdal
Etterlyser gul uregistrert lastebil