Kjører du om bord og ikke har penger til billetten kan fergeselskapet holde bilen tilbake til oppgjøret er fikset, skriver rbnett.no

Mens den blakke sjåføren blir holdt tilbake med krav om å oppgi personalia, kan de andre bilistene og passasjerene bare forlate skuta.

«Helt normalt»
Det er ikke uvanlig at fergemannskapene opplever at særlig utenlandske vogntogsjåfører kjører om bord uten å ha penger til å betale for turen. Først etter at ferga har forlatt kai og har satt kursen mot ny landfast grunn blir de avslørt i kontroll.

Erik Røsæg Foto UiO Erik Røsæg Foto UiO

Tok et oppgjør
Vanligvis så har dette blitt sett gjennom fingrene med, men forrige uke gjorde mannskapet på ferga mellom Åfarnes og Sølsnes «opprør». De hadde blitt lei av gratispassasjer og sniking, tok affære og forlangte at den blakke sjåføren ble med tilbake til Åfarnes og rygget av ferga.

Det førte til at latvieren fikk en lang omvei over Vistdalsheia for å komme seg til nordsida av Romsdalsfjorden.

– Selskapet er i sin fulle rett til å gjøre dette. De har en såkalt tilbakeholdsrett, så dette er god jus, mener Røsæg, ifølge nettavisen.

– Fergemannskapene kan kun holde tilbake bilen og eventuelt lasten. Ikke personer, presiserer han.

Forhåndsbetaling
Selv om fergemannskapene aldri så mye har mistanke om at det står en pengelens sjåfør på kaia er det ikke tillatt å kreve oppgjør på forhånd.

– Det er usaklig diskriminering som ikke er tillatt – altså forskjellsbehandling som går på kjønn, rase og så videre, forklarer professor Erik Røsæg til rbnett.

.

LES OGSÅ SVENSKENES DEBATT OM KILOMETERAVGIFT PÅ LASTEBIL:

Nå innføres kilometerskatt

Lastebilskatt er en straffeskatt for landsbygda

Utydelige miljøeffekter med kilometeravgift

En straffeskatt på det grønne gullet