Tross fagre mål om å frakte mer sjøveien går kurven bokstavelig talt motsatt vei.

– Det er fortsatt store utfordringer med å fremme sjøtransport, sier riksrevisor Per-Kristian Foss.

Motsatt vei
Undersøkelsen viser at andelen innenlands godstransport til sjøs har vært synkende de siste fem årene, til tross for målet om at godsveksten skal flyttes fra land til sjø for å redusere problemer knyttet til miljø, areal og trafikksikkerhet.

 – Samferdselsdepartementet, som nå har fått ansvaret for kystforvaltningen, bør vurdere hvordan det kan legges til rette for å nå dette målet, sier riksrevisoren.

Gods på vei i klart pluss
I de nasjonale transportplanene har det siden 2004 vært slått fast som et mål om å få mer av godstransporten til sjøs. Fra 2005 til 2012 ble godstransporten til sjøs redusert med 1,1 milliarder tonnkilometer. Samtidig viser usikre anslag at godstransporten på vei økte med to milliarder tonnkilometer, skriver Bergens Tidende.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen slår fast at Riksrevisjonens funn er viktige og flere punkter «vil bli fulgt opp».

Dokument 3:8 (2013–2014) Riksrevisjonens undersøkelse av den statlige kystforvaltningens arbeid med å øke andelen godstransport til sjøs ble overlevert Stortinget i går.

.

ANDRE SAKER:

AK tar over Case

Brumontering på Oppdal