En lastebilsjåfør i Danmark som mistet førerkortet fordi han bruker epilepsimedikamenter, vant nylig rettsaken mot det danske Justisministeriet.

Det skriver Norsk Epilepsiforbund på sine nettsider.

Fra ti til fem år
Både i Norge og Danmark ble førerkortreglene endret i 2012 som følge av et nytt EU direktiv, der kravene til førerkort for tunge kjøretøy ble skjerpet.

Fram til 2012 var tungbil-lappen gyldig i ti år. Samtidig var det et krav om at en epileptiker ikke måtte ha tatt medisiner for sykdommen i ti år. Da ti-års regelen for førerkortet på tunge kjøretøy ble krympet til fem år, ble ikke kravet til medikamentfrihet endret.  I prinsippet førte det til at en epileptiker aldri fikk tilbake førerkortet

Skrivebordsregler
I Danmark gikk fagforeningen 3F til sak mot staten for det de kalte skrivebordsregler.

– Sjåførene blir erklært trafikkfarlige i takt med at de fornyer førerkortene. Det har ingenting med trafikksikkerhet å gjøre. Det er gal saksbehandling, og det har vi nå fått medhold i, sier miljøkonsulent Kjeld H. Jensen i 3F Transport til Fagbladet 3F.

– Det er her snakk om sjåfører som har hatt førerkortet i lengre tid, og som har kjørt helt lovlig fram til det punktet at førerkortet skulle fornyes, men hvor de så mistet retten til førerkortet, legger han til.

Som følge av dommen blir det nå en gjennomgang av alle tilsvarende saker som har vært avgjort siden 1. januar 2012.

Relevant for Norge
– Vi har fulgt denne saken med stor interesse, forteller generalsekretær i Norsk Epilepsiforbund, Henrik Peersen, til eget nettsted.

– Vi vet at det er flere sjåfører som vil oppleve det samme problemet i Norge, og dommen er derfor interessant også for oss, sier han og ber om at lastebilsjåfør i en slik situasjon om å kontakte forbundet.

Prinsesse Märtha Louise er forbundets høye beskytter som har cirka 5.300 medlemmer i Norge. Hvor mange av dem som har, eller har hatt, førerkort på tunge kjøretøy er ikke kjent.

.

Dette er reglene for førerkort og epilepsi:
Førerkortforskriften krever at det går en viss tid fra siste anfall til du kan kjøre. Denne observasjonstiden er forskjellig for ulike førerkortklasser.

  • Klasse A1/A (motorsykkel), B (personbil), S (snøscooter), M (moped og mopedbil) og T (traktor): Ett års anfallsfrihet.
  • Klasse C1 (lett lastebil, "van" over 3,5 tonn), C (lastebil over 7,5 tonn): 10 års anfallsfrihet og 10 år uten epilepsimedikamenter.
  • Klasse D1 (minibuss), D (buss), kjøreseddel for drosje eller buss og kompetansebevis for utrykningskjøring: Ingen anfall etter fylte 18 år. Hvis du hadde siste anfall før du fylte 18 år, må det gå minst 10 år fra anfallet til du kan få disse klassene. Du kan heller ikke ha brukt antiepileptika de siste 10 årene.

For mer informasjon om blant annet dispensasjon og tilbakelevering, se her.