Fra 1. juli koster det 150 kroner for kjøretøy over 3.500 kilo å bruke Oslofjordtunellen, en takstøkning på 20 kroner. For lettere kjøretøy senkes prisen fra 60 til 50 kroner per passering. Det innebærer at tungtransporten må betale tre ganger så mye som en personbil.
- Jeg forstår ikke begrunnelsen og ser ikke grunnlaget for denne ekstreme takstforskjellen, sier viseadministrerende direktør Jan-Terje Mentzoni i NLF.
Fra 65 til 135 kroner
I realiteten er regnestykket langt verre. I dag kan en med forskuddsbetaling passere bommen for å krysse under Oslofjorden med et kjøretøy over 3.500 kilo for 65 kroner (med 50 prosent rabatt). Fra 1. juli blir maksimalrabatten bare 10 prosent, og rimeligste pris blir 135 kroner.
- Her skjer det mye galt samtidig. Takstene økes, rabatter fjernes og totalbelastningen økonomisk blir større for den seriøse transportøren, sier Mentzoni.
LES OGSÅ: - Betaler 300.000 i avgifter per bil i året
Bedre for kjeltringene
Det som får størst konsekvenser er at manuell innkreving blir borte. Før måtte de som ikke hadde bombrikke/Autopass stoppe og betale manuelt. Nå kan de bare kjøre på.
- Så lenge utestående avgifter fra utenlandske transportører som sniker ikke blir innkrevd, vil denne takstøkningen og automatiseringen føre til en ytterligere konkurransevridning. Forskjellen på seriøs og useriøs blir enda større, slår Mentzoni fast.
- Nå utnytter utenlandske transportører systemet for å utkonkurrere norske bedrifter på falske premisser, legger han til.
En annen konsekvens er at tiden på å betale ned veianlegget også blir lenger.
LES OGSÅ: Utenlandske transportører må betale
Må få brikke
Marginene i transportnæringen er små, og en samlet næring har erkjent at utfordringene blir mer og mer krevende. I årets konjunkturundersøkelse er det gjort en kartlegging knyttet til kabotasjetransport. Svarene viser at en betydelig andel av NLFs medlemmer allerede er berørt, og har erfart nedgang i omsetning og redusert økonomisk resultat.
- Vi har etterlyst en innføring av bombrikke på alle transportører i flere år. En brikke som garanterer for betaling av avgifter og eventuelle bøter. Nå må myndighetene reagere før dette går riktig galt, sier nestkommanderende i NLF, Jan-Terje Mentzoni.
.
ANDRE SAKER:
Trailersjåfør tiltalt etter dødsulykke
Mistanke om at sjåføren sovnet - trailer i grøfta
- Oslos problemert er uendelige
Arbeider ble overkjørt av tankbil
Dette er verdens raskeste dieselbil
Ut med lyskryss - inn med rundkjøringer