Det lover Statens vegvesen.

De siste dagene har det vært politisk opprør for å få dette på plass. Ett år etter ulykken i Gudvangatunnelen synes fremdriften svak.

LES OGSÅ: Disse tunnelene har nødnett

Stortingsvedtak
Direktoratet for nødkommunikasjon (DNK) har med grunnlag i Stortingets vedtak har laget en tidsplan for utrulling for nødnett i hele landet trinnvis i det enkelte politidistrikt. Avtalen mellom DNK og Vegvesenet nødnett i riks- og fylkesvegtunneler tar utgangspunkt i denne planen.

Etter planen
- Utbygging av nødnett i vegtunneler går som planlagt. Planen til DNK har som forutsetning at staten og fylkeskommunene som tunneleiere på henholdsvis riksveg og fylkesveg, klargjør infrastrukturen for kommunikasjon i de aktuelle tunnelene slik at det nødnettsutstyret kan monteres som forutsatt i tidsplanen, sier Arild Petter Søvik i Statens vegvesen.

Over 500 meter
I avtalen mellom DNK og Vegvesenet er det angitt at det skal være dekning i alle tunneler som er lengre enn 500 meter med årsdøgnstrafikk over 5.000. Videre skal det være dekning i alle tunneler som har eksisterende samband for nødetatene. Tunneler uten infrastruktur omfattes ikke av nødnettprosjektets utbygging.
Nye tunneler skal inkludere nødnett i tråd med krav i vegnormalen.

LES OGSÅ: 214 norske tunneler få ikke nødnett

Samarbeid
Ansvaret for å utrede et eventuelt behov for ytterligere dekning ligger hos DNK. Vegvesenet er en av flere aktører som gir innspill i dette arbeidet. Tilleggsbevilgninger som fører til installering av nødnett i flere eksisterende vegtunneler, vil kreve en prosess med prioritering av vegstrekninger, kartlegging av kostnader og til slutt en politisk behandling.

EU-krav
Kravene i EUs tunnelsikkerhetsforskriften sier at det skal være nødnett i alle riksvegtunneler som er lengre enn 1.000 meter og har årsdøgnstrafikk over 4.000 kjøretøy. Norske riksvegtunnelene vil støtte kravene i forskriftene. I tillegg vil alle nye vegtunneler over 500 m få nødnett.

For riksvegtunneler som var åpne for offentlig trafikk før 30. november 2006, skal minimumskravene være på plass innen 30. april 2019.

LES OGSÅ:

Kritiserer brannvesenet

– Rapporten er et bestillingsverk

.

ANDRE SAKER:

Lastebilen full av tyvegods

Svelget heroin og kokain

Her skal det koste 200 kroner å kjøre i sentrum med dieselbil

Toyota tilbake på topp tre