Det vil si at tyngre kjøretøy opp til 50 tonn kan passere brua ved grønt lys.
- Nå er det tekniske rundt signalreguleringen på plass, og vi er svært fornøyd med at vi nå kan gi et fullgodt tilbud til næringsdrivende som er avhengig av å passere Kjøkøysund bru for å komme ut på Hvaler, sier Olav Moe, leder av Østfold fylkeskommunes komite for samferdsel, miljø og klima.
Arbeidet med å utrede om Kjøkøysund bru skal rehabiliteres eller om det skal bygges en helt ny bru er i full gang.
Hvordan gjennomføres signalregulering?
Før tyngre kjøretøy opp til 50 tonn kan passere brua må de vente på grønt signal. På hver side av brua er sensorer montert i bakken. Et skilt henviser kjøretøy over 32 tonn inn på en busslomme for å vente på grønt signal.
Dersom signalreguleringen fører til for store kødannelser for trafikken ellers, vil nødvendige tiltak bli iverksatt, lover Statens vegvesen.
Dispensasjon under 50 tonn utgår
Signalregulering vil være en forenklet variant av sentrisk kjøring med ledebil*. Dermed utgår søknad om dispensasjon som til nå har vært regelen for kjøretøy over 32 tonn. Tunge kjøretøy med totalvekt over 50 tonn må fortsatt søke om dispensasjon, heter det i en pressemelding fra Statens vegvesen og Østfold fylkeskommune.
*Sentrisk kjøring med ledebil = vogntoget kjører alene midt på brua etter en ledebil.