Den gamle brua på E18 i Kristiansand har igjen fått en skade på fugen mellom bru og landkar. Nå må fugen skiftes.

– Kommende natt (til 30. april) vil det bli nattestenging på brua i tidsrommet 22-06, sier byggeleder Kjetil Dybvik i Statens vegvesen.

– Det skal da legges på plater som skal dekke over skaden, slik at trafikken kan gå som normalt på dagtid med redusert hastighet til 50 km/t. Det blir dirigering via den nye Varoddbrua mens arbeidene pågår om natta.

Det kan ta opptil tre uker å reparere fugen.

Årsdøgntrafikken på strekningen er 43.500 biler. 

.

Fakta: Gamle Varoddbrua

  • Gamle Varoddbrua er en hengebro som går over utløpet av Topdalsfjorden. E18 i østgående løp går her i to kjørefelt. Broen er 618 meter lang, og største spenn er 337 meter med fri høyde 32 meter. Broen har 8 spenn.
  • Varoddbrua ble åpnet 20. oktober 1956 og var bompengefinansiert.
  • I 1994 stod det ferdig ny Varoddbru hvor vestgående trafikk går i to kjørefelt, i tillegg til gang- og sykkelfelt.
  • Det skal bygges ny Varoddbru som skal erstatte den gamle, planen er at den skal stå ferdig i 2019.

.

ANDRE SAKER:

Vogntog kjørte på rein

Vil ha slutt på GPS-kjøring

Lastebil utfor vegen

Minimal kontroll av tunge biler i Danmark

Får kanskje politimyndighet

Halvparten taster mens de kjører