Mye folk var kommet for å høre samferdselsdebatten i Arendal kulturhus. Panelet besto av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, stortingsrepresentant og talsperson Rasmus Hansson (MDG), stortingsrepresentant Linda H. Helleland (H), stortingsrepresentant Eirin Sund (AP), leder WWF Nina Jensen og leder NHO Kristin Skogen Lund. Aslak Bonde sørget for god stemning som debattleder.
Infrastruktur er en avgjørende faktor for norsk næringsliv, og bedriftseiere er avhengige av å ha forutsigbarhet og kvalitet i veinettet for at de skal kunne planlegge hvordan varene skal fraktes frem til kunden. Alle debattantene var enige i dette i sine korte innledningsforedrag. Debatten startet med miljøperspektivet, og det ble raskt høy temperatur. Bonde brakte temaet el-biler på banen og diskusjonen gikk fort over på hybridbiler. Jensen utfordret sittende regjering til å målsette en nullvisjon vedrørende utslipp for å ha noe å strekke seg etter. Rasmus Hansson var veldig opptatt av å få tallfestet hvor mye klimautslippene skal ned og gjentok dette spørsmålet flere ganger.
Helleland snakket varmt om veiselskapet som snart skal være klart, og hvordan dette vil sikre bedre og mer effektiv veiutbygging og veivedlikehold. Selv om debatten skulle være om vei, er det vanskelig å komme bort fra temaet jernbane. Derfor ble det en heftig ordveksling mellom Solvik-Olsen og Sund om det var de rød-grønne eller dagens regjering som hadde bevilget mest til jernbanen. Skogen Lund poengterte at veien må bli mer synlig og løftes frem, og utfordret statsråden til å tenke gjennomføring i veiprosjektene fremover.
Alle i panelet var enige om at mer gods må over på bane. Skogen Lund hadde imidlertid en god oppsummering på det punktet ved å understreke at norsk næringsliv ikke får brukt tog og båt fordi det er for uforutsigbart. Det er for dårlig kvalitet på det som tilbys næringslivet og hun oppfordret regjeringen til å tørre å tenke stort og prioritere hovedårene.
Det ble en grei debatt. Ikke noe nytt, men det viser enighet på tvers av partier og organisasjoner om at noe må gjøres med dagens veinett for det holder ikke mål.