Konsekvensen er at bompengenesatsen blir høyere enn først bestemt.
«Statens vegvesen mener et hett entreprenørmarked er årsaken til at kostnadene for ny E6 mellom Frya og Sjoa blir én milliard kroner dyrere enn forventet. Igjen går vi på en smell fordi vi ikke har lært. Vi lærer aldri ... », skriver kommentator Jostein Hærnes i lokalavisa GD.
Han stiller også spørsmålet om det holder med den ene milliarden, og blir ikke overrasket om kostandene på ny E6 mellom Frya og Sjoa bli enda dyrere.
Prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen sier til
Byggeindustrien at de hadde dårlig timing med utlysningen av kontrakten Vinstra – Sjoa høsten 2013.
- Firmaene kan velge og vrake i oppdrag med priser deretter, sier prosjektleder Øyvind Moshagen til GD.
nrk.no melder at det opprinnelige budsjettet for Frya-Sjoa-utbyggingen var på fem milliarder kroner. Det betyr en kostnadsoverskridelse på cirka 20 prosent.
Staten vil ta det meste av ekstrakostnadene, men fordyrelsene vil medføre at bilistene får en ekstraregning på 123 millioner kroner. Det betyr 4-5 kroner høyere bompengesats enn først antatt på strekningen Ringebu-Otta.