I NLFs debatt under Arendalsuka onsdag ettermiddag møttes FrPs statssekretær Bård Hoksrud og stortingsrepresentant og samferdselspolitiker Eirin Sund (Ap) til debatt.
Temaet var blant annet hva den blå-blå regjeringen har fått utrettet nesten ett år etter at de tok over makten.
Veiselskap
Hoksrud ramset opp mye de hadde gjort med forserte veiåpninger og mindre bomavgifter som eksempler. Trumfkortet fremover for å få enda større fart er etableringen av et eget statlig veiutbyggingsselskap.
- Da blir det mer vei, både raskere og billigere, lovet Hoksrud.
Musepiss
Ap-representanten var naturligvis ikke imponert over skrytelisten til FrPs utsendte serverte. Hun minnet også om at Hoksrud & Co. i all hovedsak har styrt etter de rødgrønnes budsjett.
- Det dere har levert i forhold til det dere lovet er å regne som musepiss i havet, sa hun og ble møtt med applaus og latter fra de drøyt 100 tilhørerne på torget i Arendal.
Hun var lite imponert over at den nye E18 (Vestfold/Telemark) ble åpnet fire måneder før tiden, etter at arbeidsfolket var fristet med bedre betaling for å jobbe natt og dag.
Begge ble nærmest svar skyldig da debattleder Geir A. Mo minte dem om at de fire månedene blir bagateller når etterslepet på veivedlikeholdet er 40 år.
- Dersom dere leverer fornuftige planer lover jeg at vi skal støtte dere, forsikret Sund.
Trenger penger
Penger, for lite penger er begges problem. Ifølge Geir A. Mo trengs det 100 milliarder kroner for å hente inn igjen det forsømte.
- Det er mange regjeringer som ikke har gjort nok. Ikke våre regjeringer heller. Vi har «ikkje skjøtta skjeppa» godt nok, innrømte Eirin Sund og ser at behovet for mere penger til samferdsel er stort.
- Men, det blir aldri nok til hoste opp penger slik at FrPs ønsker om å rulle ut både fire og fem felts motorveger over hele landet blir en realitet, slo hun fast og ba om at Hoksrud la pengene på bordet først.
Ett av tiltakene Hoksrud mener kan være effektivt er å ta fra fylkeskommunene ansvaret for fylkesveiene.
- Det har de verken evner eller midler til å gjennomføre. Her må staten skjære gjennom og ta styringen, mente han.