– NLF krever obligatorisk bombrikke med forhåndsbetaling for utenlandske transportører som kjører i Norge – på lik linje med det som kreves av norske transportører, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo.
- Vi sendte forslaget ut på høring i juni og fikk inn uttalelser fra 50 instanser. Nå er forskriftene klare og fra 1. januar 2015 gjennomfører vi de nye tiltakene, sier Ketil Solvik-Olsen til Dagbladet.
Ikke tilfredsstillende
– Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kommer dessverre ikke med mye nytt til media i dag. Hans svar på NLF-aksjonen foran Stortinget synes å være en repetisjon av hva NLF har hørt før. NLF synes det er veldig bra at utenlandske lastebiler stoppes og får bot når det er kontroll. Men dette er ikke på langt nær godt nok. Det er for mange lastebiler og for få kontrollører. Samferdselsdepartementet gir oss dessverre fortsatt ikke like konkurransevilkår, sier Mo videre.
Forhåndsbetaling, forhåndsbetaling, forhåndsbetaling
– Jeg gjentar, det er kun forhåndsbetaling som virker. Fotografering av skilter og rødmarkeringer av disse, for deretter at vegmyndighetene skal sette klamp på hjulene til de som ikke har betalt bompasseringer eller bøter, er bra – og det må gjøres for de som ikke gjør opp for seg. Men det synes ikke å være tilfredsstillende for å nå målet – om at alle skal betale. Myndighetenes egne tall forteller at det sist vinter ble kontrollert 50.000 norske og utenlandske tyngre kjøretøy. De firedoblet innsatsen fra tidligere, og det er strålende, men antallet biler tilsvarte likevel kun omlag 22 døgn med grensepasseringer på Svinesund. Da gjenstår det 343 dager av året. Man kan jo tenke seg hvor mange av disse som vil betale for bompasseringer og bøter på etterskudd. Det eneste som nytter er forskuddsbetaling, og Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vet det, avslutter Mo.
Så mye koster det å kjøre lastebil i Norge - for norske transportbedrifter.
AKKURAT NÅ: NLF rigger til foran Stortinget. Demonstrasjonen starter 13.30. Foto: Stig Odenrud/NLF