Det skal være mulig å bruke hjullåser, øke kravene til dokumentasjon og det skal satses mer på informasjon om bestilleransvaret. Transportstyrelsen foreslår tiltak, som både Sveriges Åkeriforetag og Norges Lastebileier-Forbund stiller seg bak.
Dette foreslår den svenske regjeringen i forslag til ny lovgivning:
- omhändertagande av frakthandlingar,
- omhändertagande av fordonsnycklar,
- omhändertagande av registreringsskyltar och
- klampning av fordon.
Politimyndighetene eller Tollmyndighetene skal kunne benytte seg av følgende for å hindre fortsatt kjøring:
- verkställa betalning av förskott på sanktionsavgift och böter i vissa fall,
- förhindra fortsatt färd med fordon vars förare utgör en påtaglig fara för trafiksäkerheten,
- förhindra fortsatt färd med fordon som utgör en påtaglig fara för trafiksäkerheten och
- förhindra fortsatt färd som skulle innebära att fortsatt brott begås.
- Det ser svært gledelig at den svenske regjeringen nå endelig synes å ta problemene med useriøse utenlandske aktører på svenske veier mer på alvor, sier Administrerende direktør i NLF, Geir Mo.
De forslagene som nå ligger på bordet er helt i tråd med de forslag NLF selv har lansert ved en rekke anledninger. I Norge opplever vi i øyeblikket en sterkt politisk vilje til å ta tak i utfordringene, og at Sverige nå endelig kommer etter er på høy tid. Det har vært en utfordring at Sverige ikke har gjennomført noen effektiv kontroll på veiene. NLF mener at useriøse aktører dermed enkelt har kunnet komme til Norge med uforsvarlige kjøretøy.
- Resultatet av det ser vi daglig i norske medier – nemlig en betydelig økt trafikkfare. Bedre kontroll og strengere sanksjoner i Sverige vil forhåpentligvis bidra til å styrke trafikksikkerheten også i Norge. Vi gratulerer Sveriges Åkeriforetag med godt utført arbeid så langt, og ser frem til at den svenske regjeringen nå følger dette opp, sier NLF-direktøren.