E-16, Oslo, Hønefoss, Fagernes, Lærdal, Voss, Bergen, har vært Stortingets og Regjeringens foretrukne vei mellom de to største byene i Norge siden 1975. Problemet er at de som faktisk ferdes på strekningen Oslo til Bergen, eller omvendt, tilsvarende 550 biler i døgnet, slett ikke er enige med politikerne.
Sommer og vinter
Tungtransporten foretrekker å kjøre via Hemsedal. Lokalpolitikerne i skibygda fortviler. Hver tredje bil gjennom Hemsedals miljøgate med 40 km/t fartsgrense er tungtransport. Man kan spare opp til en times kjøring med lastebil på å bruke denne vegen. Dette forteller hvorfor tungtrafikken velger Rv52 mellom hovedstedene i Norge. På den annen side viser statistikkene at Filefjellsvegen via Fagernes er minst stengt på vinterstid.
På bedringens vei
Arbeidet med å utbedre veibredden og svingene på vegen over fjellet og ned mot Borlaug i Sogn og Fjordane, der vegene RV52 Hemsedal og E-16 Filefjell møtes, nærmer seg sluttført. Fortsatt skal det lages traséer på strekningen, som skal gjøre E-16 enda mer vintersikker.
Korteste vegen
Når det gjelder fjelloverganger mellom øst og vest, er Haukeligrend og E-134 den mest populære. Dette er også den korteste veien mellom Oslo og Bergen – i kilometer. Legger man til to ferger for å nå målet, inklusive smale veger, der to lastebiler knapt kan møtes (etter utgangen av Odda-tunellen og på andre siden av Hardangerfjorden), gjør dette at Haukelid-vegen ikke er like aktuell som Rv52.
Kostbart
Mange undres over prestisjeprosjektet Hardangerbroen, og at denne akkurat nå er den raskeste vegen i kjøretid mellom Oslo og Bergen, ikke brukes mer? Vegprisingen, 600 kroner pr. passering kan ha noe med saken å gjøre. Problemet er at riksveg 7 stenges på kort varsel vinterstid.
Regn og ras
Et annet problem er at strekningen Voss til Bergen også stenges på kort varsel når det kommer store nedbørsmengder, eller av andre grunner at vegen raser ut. Dette gjelder uansett om man bruker E-16, Rv52 eller Rv7.
Regnestykke
1400 kjøretøy, eller 27 prosent av totalen, passerer Haukeli hver dag. Filefjells andel er bare 12,5 prosent. Selv Strynefjell er større enn det, skriver Bergens Tidene.
Les hva Statens vegvesen eget tidsskrift skriver om fjellovergangene mellom øst og vest.