– Vi har aldri opplevd maken til reaksjoner. Hvem vil vel møte et vogntog på 60 tonn som kjøres av en person med falskt førerkort, sier sjef i Sveriges Åkeriföretag (SÅ) Rickard Gegö til lastebil.no.

– Dommen er helt korrekt, sier advokat Alina Andras i advokatfirmaet Berggren & Stoltz som forvarte mannen i Sundsvall Tingsrätt.

Til nå har saken kostet den svenske stat 37.000 kroner. Blir dommen stående kan makedoneren også kreve erstatning for å ha vært feilaktig fengslet i en måned.

Falskt førerkort
Saken handler om en 44 år gammel makedonsk trailersjåfør som ble stoppet på E4 med falskt bulgarsk førerkort. Ifølge Sundsvall Tidning var ikke passet eller øvrige id-papirer ekte. Det som mange trodde var solide bevis holdt ikke, og 44-åringen ble frikjent i Sundsvall Tingsrätt.

Det setter sinnene i kok. På en svensk nettside er det nå over 10.000 personer som protesterer mot dommen.

FAKSIMILE: Dette er domsslutningen i Sundsvalls Tingsrätt. MONTASJE: NLF FAKSIMILE: Dette er domsslutningen i Sundsvalls Tingsrätt. MONTASJE: NLF

Aksjonerer
På sosiale medier er reaksjonene enorme, over hele Europa. Ifølge Gegö er det også mellom 200-300 personer som har skrevet direkte til svensk domstol og forlangt at saken må tas opp på nytt.

Som en protest har nå en rekke lastebilsjåfører og – eiere bestemt seg for å parkere vogntoget langs veiskulderen 15 minutter hver dag som en reaksjon mot dommen i Sundsvall.

– Det er et opprør uten sidestykke i svensk lastebilnæring. En hel næring støtter aksjonen, sier han.

– SÅ tar ikke stilling til aksjonen, men har ingen problemer med å forstå at reaksjonene er voldsomme, sier han.

SÅ har 7.100 medlemmer, over halvparten av dem er enbilseiere.

Taper respekt
Gegö mener at dommen bare er et symptom på den frustrasjonen mange i næringen opplever.

– For 20 år siden var det 1.500 i trafikkpolitiet. Nå har vi bare 250, og ifølge svensk politi selv er det bare 150 av dem som er kvalifiserte, forteller SÅ-sjefen.

– I tillegg så er det store problemer med å rekruttere nye politifolk til å jobbe med trafikk. Grunnen er trolig at mange av de sakene politiet reagerer på veldig ofte bli henlagt av påtalemyndigheten, eller domstolen, forklarer han.

Eksplosjon i media
Det er ikke bare i sosiale mediekanaler at reaksjonene har eksplodert.

– Bare i dag har det vært tre innslag på riksdekkende TV, i tillegg kommer en rekke aviser og nettsteder, forteller Gegö.

– Daglig konkurrerer våre medlemmer med utenlandske transportører som har et helt annet kostnadsbilde. I og med at de økonomiske konkurranseforholdene er veldig vanskelige er det desto viktigere at jussen holder mål, sier han.

Rickard Gegö og Alina Andras. Foto: SÅ/B&S Rickard Gegö og Alina Andras. Foto: SÅ/B&S

Visste ingenting
Ifølge 44-åringens forsvarer var ikke hennes klient kjent med at hans papirer var falske.

– Han har hatt førerkort for lastebil i Makedonia og kjørt for flere transportører i en årrekke. Et makedonsk førerkort er ikke gyldig i Sverige, og mannen sørget derfor for å få papirer fra Bulgaria. Det gir ham tillatelse til å kjøre i EU, forteller forsvarsadvokat Alina Andras til lastebil.no

– Han vekslet inn sitt makedonske førerkort i Bulgaria, og de nye papirene er utstedt av offisielle Bulgarske myndigheter. De ga ham også samtidig bulgarsk statsborgerskap. Min klient var i god tro og trodde alt var i orden, sier hun.

Hun forteller også at mannen nå har dobbelt statsborgerskap, både i Bulgaria og Makedonia, og at han har to sett pass og øvrige id-papirer.

Vurderer erstatning
Etter at makedoneren ble stoppet på E4 i Sverige ble han fengslet og satt en måned bak lås og slå før saken kom opp i retten, og han ble frikjent. Advokat Andras avventer at dommen blir rettskraftig 10. desember for da kan det bli aktuelt å søke skadeserstatning for fengsling av en uskyldig mann.

Mest politikk
– Det er et kjent fenomen at bulgarske myndigheter nærmest strør omkring seg med id-papirer, førerkort og pass. Nå er de i ferd med å rydde opp i denne ukulturen.

– Denne saken handler mer om politikk enn om at min klient er frikjent, og den siden av saken kan jeg har en forståelse for, sier Alina Andras til lastebil.no.

Kammaråklagare Marie Reutne hos Åklagarkammaren i Sundsvall har ikke vært tilgjengelig for kommentar. Ifølge hennes kontor er det kun hun som kan ta stilling til om saken skal ankes fra påtalemyndighetens side.

Dersom saken blir anket kommer den opp for Hovrätten i Nedre Norrland neste år.

SE OGSÅ: TV-innslag på Sundsvalls Tidning