Også er det pengene da. Utbyggingen har nå en kalkyle på 31 milliarder kroner. Det er nesten ett helt samferdselsbudsjett alene det.
Kø av utfordringer
Mange har stått og stanget i kø inn og ut av Oslo. Se for deg det første snøfallet for vinteren, og at klokken er mellom 06:30 og 08:30. Jo da, det er riktig lekkert, men uansett årstid og føre har ikke E18 kapasitet til å ta unna dagens trafikk. Ikke gårsdagens heller. Utfordringer kaller politikerne slike ting. Et j… problem, sier kanskje sjåføren som kommer for sent, igjen.
– Utbyggingen blir trolig ikke smertefri, men vår plan er at vi under hele byggeperioden vil holde seks felt åpne på E18, sier prosjektleder Knut Gløersen i Statens vegvesen til budstikka.
Gløersen lover også at fartsgrensene blir satt ned i anleggstiden.
Start i 2018
Arbeidene er krevende, fryktelig krevende, og går alt som veibyråkratene håper kan det bli anleggsstart om fire år. Om fire år. Fire år med lange køer i rushtiden morgen og kveld. Og de blir neppe kortere. Antall biler øker jo hvert år.
I 2030 er det et håp om at alt blir så meget bedre. Før den tid er minst 240 boliger revet og innløst, skriver budstikka som også forteller at veiarbeidene mest trolig kommer til å starte på Lysaker.