I brevet til EU-kommisjonen oppfordrer de to ministrene EU-kommisjonen til å akseptere en tolkning av regelverket som gjør det mulig å benytte differensiert arbeidsgiveravgift i alle sektorer. Det bes også om et møte med EU-kommisjonen for å diskutere disse forholdene.
Les regjeringens pressemelding her
Kortversjon av saken
Den 1. juli 2014 kommer det nye retningslinjer i EU for det som kalles regional statsstøtte. EØS-avtalen gjør at Norge må følge det nye regelverket. Sektorerne energi, finans og transport vil ifølge det nye regelverket ikke lenger ha fordel av redusert arbeidsgiveravgift. Den norske regjeringen var tidlig ute med å varsle om endringer i arbeidsgiveravgiften, som vil gjøre det vanskelig for blant annet nord-norsk transportnæring. NLFs beregninger viste at hele 40 prosent av forbundets medlemsbedrifter vil merke endringen med økte kostnader.
Hverken NLF eller forbundets kontor i Brussel greier å finne de endringene i regelverket som regjeringen viser til. Regjeringens henvisning til ESA er umulig å etterprøve siden ESAs vurderinger og synspunkter av uforståelige grunner holdes hemmelig.
Les NLFs pressemelding om saken fra 18. mars
Bakgrunn & fakta:
Et NLF-medlem fra Harstad kan fortelle at om forslaget vedtas, vil det betyr at hans bedrift må gå fra 5,1 til 14 % i arbeidsgiveravgift, og gi økte årlige kostnader på 910 000,-.
Et NLF-medlem fra Alta forteller at han må gå fra 0 til 14 % i arbeidsgiveravgift. Det vil bety i overkant av 1,3 millioner i økte kostnader for ham.