Frustrasjon i næringen har vært en utløsende faktor. Store problemer og kostnader på grunn av for lite strenge regler er årsaken, ifølge NRK Sogn og Fjordane.

-Vi vil se om det er mulig å lempe på kravene, sier statssekretær Bård Hokserud.

LES OGSÅ: Fransk bekymring for kabotasje

Selv om det er EU-direktiv som ligger til grunn for regelverket mener statssekretæren fra FRP at det må være mulig å bruke nasjonalt skjønn.

-Det spesielle med Norge er at vi har mange ferger.  Slike forhold har de ikke i Europa, sier han til statskanalen.

-Norske transportører skal ha gode rammevilkår og det skal være enkelt å forholde seg til regelverket. Jeg forstår frustrasjonen, og spesielt til de transportører som kjører mye på Vestlandet og i Nord-Norge, sier Hoksrud som likevel innrømmer at det er krevende å rokke ved EU-direktivene.

LES OGSÅ:

Vil straffe bedriftene for manglende hvile

Dilla på lastebil

320 tonn på planet

Køfast med farleg gods

Søker kandidater til Fyrtårnprisen

Tjuvkopla lastebil

Tre av fire lastebiler er utenlandske

Vil fjerne el-bilene fra kollektivfeltet

Vil røske opp i yrkesfagene

Fekk 10.000 kroner i bot

Fremtidens vogntog

Påtok seg skylda da venninne krasjet med lastebil

Tatt 20 ganger uten lappen - kjører fortsatt

Ny Hagantunnel etter 2018