Denne uken har Statens vegvesen gjennomført flere store kontroller av vogntog, ved Kivilompolo grensestasjon mellom Kautokeino i Finnmark og Finland.

Skremt
Selv om det ikke er noen sensasjon at det er vinterføre i Norge på denne årstiden, er det ikke alle som har skjønt det.

– Jeg synes det er skremmende. Vi snakker om vogntog på 50-60 tonn, som er opp mot 20 meter lange. Det er et skadepotensial som er formidabelt spesielt med den dekkutrustningen vi ser på noen av de kjøretøyene vi i dag har gitt kjøreforbud, snudd, eller sendt ut av Norge, sier seksjonssjef i Statens vegvesen Jørn Simonsen til NRK Nordnytt.

Simonsen rapporterer om nedslitte dekk og elendig vinterutrustning og at hjullåsen ble flittig brukt.

Ikke bil og utstyr for Norge
Vogntogsjåfør Kent Erik Sørlie er vogntogsjåfør er glad for at vegvesenet bruker hjullåsen for å stoppe de farlige og dårlig utrustede kollegene. Han har mange ganger opplevd at kolleger slurver med sikkerheten.

– Det verste som kan skje er jo at en eller annen får sleng på hengeren og treffer en motgående bil. Han frykter liv kan gå tapt når sikkerhet stadig må vike for økt konkurranse og prispress i bransjen. Og stadig er det de utenlandske sjåførene som slurver, sier han til NRK.

– Bilene deres er ikke utrustet for norske forhold. De er rimeligere selvsagt, og klarer ikke å trekke den tunge lasten på glatt vinterføre.

Han er glad for kontrollene og er sikker på at dette vil bidra til at bransjen får likere konkurransevilkår.

Blir stående
Ifølge seksjonssjef Simonsen i vegvesenet kommer ikke de mest elendige vogntogene av flekken før forholdene er utbedret.

I tillegg til elendig dekkutrustning, dårlige eller manglende kjettinger fant vegvesenets kontrollører en tilhenger der dekkene var så nedslitt at metallet var synlig gjennom gummien. En annen hadde et provisorisk bord oppe på dashbordet, slik at det var til hinder for sikt og sikkerhet.

– Det representerer en like stor risiko for at noe skal skje, som med dårlige dekk og kjettinger. Han blir stående her til han har fjernet det, sier seksjonsleder Jørn Simonsen i Statens vegvesen.

Han bekrefter overfor NRK at det i større grad er hos utenlandske vogntog og sjåfører at man finner feil eller mangler i vinterutrustning.

Fra nyttår innføres krav om vinterdekk på alle hjul for tunge kjøretøy som skal kjøre i Norge.