Statens vegvesen har stoppet et vogntoget med skjulte dieseltanker og pumpeutstyr på Svinesund, men har siden mistet det av syne. Tralla står igjen, mens trekkvogna sannsynligvis er tilbake i Sverige.
- Vi har hørt rykter om slike «operatører», sier administrerende direktør i NLF, Geir Mo, men her ser vi det i praksis.
Trekkvognens mangler var av et slikt kaliber at man kan spørre seg om bilen var tenkt brukt til noe helt annet enn frakt av gods. For dårlige dekk på tralla er en ting. ABS´n virket ikke, kjettinger manglet, eksosanlegget var uten funksjon og lysene mangelfulle. Om fryseaggregatet virket vet vi ikke, men hele ekvipasjen blir betraktet som skrot. Så hvorfor kjøre til Norge? Er det de islagte norske vinterveiene som lokker?
Et profesjonelt opplegg for skjulte dieseltanker med pumper ble altså avslørt. Sjåføren brydde seg ikke. Kan det være snakk om en gammel spritsmugler-tralle, som i dag har fått nytt liv i det illegale diseltyverimarkedet? Hvem vet?
- To tanker på 450 liter hver, ni hundre liter, i tillegg til bilens egen tank. Det er interessant å merke seg at tankene var tomme. Skulle de fylles i Norge ulovlig vis? Vi vet ikke, men vi kan gjette. 900 liter diesel har en pumpeverdi på rundt 13.000 kroner. 65 prosent av våre medlemmer har fått frastjålet diesel. Det er organisert kriminalitet, men politiet har ikke kapasitet til å følge opp. Hva skjer når trekkvogna kommer tilbake for å hente tralla. Vil tralla få påmontert godkjente dekk, eller kjører ekvipasjen ut av Norge igjen, for så å returnere i ly av nattemørket, sier Mo.
– Vognoget sender i allefall tydelige signaler til oss om at her er det mer eller mindre fritt frem, avslutter han.