I 2012 fortsatte oppturen, og Kirkestuen Transport AS kunne levere et overskudd på over 3,7 mill. De hadde sett faresignalene lenge, men ikke gjort noe med det.
- Dette unner jeg ingen av dere i salen, fortalte Geir Inge.
- Nærmere konkurs enn det vi var er det umulig å komme uten å være det.
Utforbakken startet for alvor i 2008 og etter tre år var det bygget opp et akkumulert underskudd på over 5 millioner kroner. Noe måtte gjøres. Geir Inge tok grep. Han satte fokus på de viktige tingene. Det ble utarbeidet en 15 punkts handlingsplan med et nytt tydelig organisasjonskart som et viktig verktøy. Tidligere var bedriften drevet etter den såkalte ”KAM modellen” som innebar at en leder satt alene i en flat modell og styrte alle 75 medarbeiderne uten noen mellomledere.
Hvor store skal vi være, ble et sentralt spørsmål. Er det bedre å halvere omsetningen enn å tjene penger? Spørsmålet var enkelt å svare på. De kontraktene som ikke var lønnsomme ble sagt opp, men gjennomført og avviklet på en ryddig måte. På grunn av oppsigelsestid på diverse avtaler ville ikke effekten av denne beslutningen komme før om noen måneder.
Når vi spør Geir Inge om hva den viktigste suksessfaktoren var, svarer han kontant sjåførene.
- Det var viktig å sette fokus på egen drift, det er det eneste vi kunne gjøre noe med og i dette arbeidet var sjåførene veldig sentrale.
- Vi opplevde en enestående innsats fra alle ansatte som virkelig tok grep for å være med på å snu skuta, og det har vi klart, sier Geir Inge.
Det er aldri for sent å snu er det noe som heter. For Kirkestuen Transport var det ikke langt unna at det var for sent. De snudde i tide og er i dag sterkere enn noen gang.
- Ikke minst er det veldig hyggelig å se at nesten alle våre tidligere kunder er tilbake på kundelista. Noe riktig må vi ha gjort riktig, humrer Geir Inge på vei ut for å ta seg en kopp kaffe før Transportseminaret fortsetter på Kielbåten.