Arbeidene skal i gang i løpet av høsten.
Fire tilbud
Det var i alt fire entreprenører som konkurrerte om jobben. Spanjolene kom best ut og har signert en kontrakt på nesten 520 millioner norske kroner (inkl. mva.). NCC la inn det høyeste tilbudet som var 136 millioner kroner (inkl. mva.) høyere enn de spanske tunneldriverne.
– Nå gleder vi oss til å komme i gang. Først skal vi gjennomføre samhandlingsmøter med entreprenøren, og så regner vi med at arbeidet starter i slutten av september, sier prosjektleder Gudmund Løvli.
Foruten selve tunnelen skal selskapet også bygge cirka én kilometer veg utenfor tunnelen.
Fra Troms til Finnmark
Tunnelen gjennom Sørkjosfjellet er en del av prosjektet E6 Langslett-Sørkjosen. Prosjektet omfatter også en utbedring av vegen mellom Langli og Langslett, inkludert krysset E6/fv. 866.
Den nye vegen vil gi langt bedre framkommelighet og redusere transportavstandene mellom Troms og Finnmark. Prosjektet er beregnet å koste nærmere 900 millioner kroner, og finansieres i sin helhet av statlige midler.