Skiltene er utenlandske, trekkvogna treakslet og tralla er helt standard.
Alt dette er et dagligdags syn på norske veier, og støttes opp av at 65 prosent av all godstransport inn og ut av Norge utføres av utenlandske transportører.
Men, det er på utsiden.
Dobbel bunn
Det er ikke noe nytt at en rekke større og mindre kjøretøy er bygd om til mobile smuglerfartøy. Skjulte rom og doble bunner, har vi hørt om før – mange ganger. Problemet er at ofte er det bare en sjåfør som blir tatt for dette, mens bakmennene nesten alltid går fri. Dette har politiet sett seg lei på og politiet har derfor opprettet en egen avdeling som skal spane og etterforske slik at de som står bak, i det skjulte – de med pengene – også blir tatt.
Ett års jobb ga fangst
Siden januar i år har politiet spanet på et bestemt område på Lillestrøm. Et lager for blant annet containere vakte deres interesse.
– Vi har pågrepet og siktet 20 personer. Hovedmennene i Norge er en far og sønn med norsk-marokkansk etnisitet, sier Einar Aas ved Oslo politikammer til NRK.
De eier en semitrailer, og da politiet etter lang tids spaning bestemte seg for å slå til, fikk de bekreftet sine mistanker.
– Det var dobbel bunn forrest på tralla. Her var det plass til 100 kilo hasj, forteller Aas.
Enorme beslag
Ifølge politimannen er hovedmennene kjente aktører i det tunge kriminelle miljøet på Østlandet.
– De har erkjent å ha kjørt fire smuglerturer, men vi har gjort større beslag enn det, sier Aas til NRK.
I alt har hans team funnet 600 kilo hasj. I tillegg har de tatt beslag i åtte millioner kroner, en rekke kjøretøy og andre verdier hos de siktede.
Skår i gleden
Toppmannen i hele smuglerkjeden ble pågrepet av Nederlandsk politi.
– Etter avhør ble han løslatt mot meldeplikt. Nå er han dessverre på rømmen og etterlyst internasjonalt, forteller Einar Aas som likevel er glad for at de har punktert en norsk kriminell åre.