Det er viktig at sikkerhets- og styringssystemene i Knappetunnelen fungerer hele vegen fra Dolvik til Liavatnet, når Ringveg Vest byggetrinn 2 åpner høsten 2015. I løpet av åtte uker skal derfor Mesta arbeide med å skifte ut datautstyr og programvare i den «gamle» delen av Knappetunnelen fra Dolvik til Sandeide, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Etter dette vil det være mulig å koble det mot det nye datasystemet som kommer i resten av den nye Knappetunnelen fra Sandeide til Livatnet.
Kjøre over Søreide
Arbeidet vil starte den 23.juni og holde på fram til 17. august. I denne perioden må trafikanter mellom Dolviken og Fyllingsdalen kjøre «gamlevegen» over Nordåsstraumen og Søreide.
Omfattende arbeid
-I tillegg til å skifte ut datautstyr og programvare vil det bli gjennomført vedlikehold og utskifting av TV-kameraer og nødtelefoner. Disse forberedelsen er omfattende og dette må til før selve sammenkoblingen skal skje neste år, og før byggetrinn 2 skal åpne, sier prosjektleder på Ringveg Vest Sverre Ottesen.
Redusere ulempene
– Det er selvfølgelig aldri kjekt å stenge en veg, men vi håper at vi ved å legge stengingen til skoleferien kan redusere ulempene for trafikken og for lokalmiljøet på Søreide mest mulig, sier prosjektleder Sverre Ottesen . Han regner med at det vil bli køer mot Kokstad / Sandsli i morgenrushet og i motsatt retning på ettermiddagen.
Knappetunnelen er en moderne tunnel med et svært avansert sikkerhets- og styringssystem som skal sørge for at vi som trafikanter kommer trygt fram. Dette gjelder også under uhell eller ulykker.
-Når den teknologiske utviklingen går så fort som den gjør, så skaper et slikt moderne system utfordringer for oss. Det er i dag ikke mulig å skaffe utstyr som uten videre vil «snakke med» utstyret som er installert i første del av Knappetunnelen, sier Ottesen, og legger til at entreprenørene vil arbeide 16 timers dager 7 dager i uken gjennom hele sommeren for at arbeidet skal kunne fullføres så raskt som mulig.