Arbeidsgruppas mandat var å identifisere de viktigste utfordringene vedrørende kabotasjeproblematikken, og foreslå tiltak for å gjøre noe med disse utfordringene. Rapporten fra arbeidsgruppen er nå klar, og den ble overlevert statsråden i dag. Det viktigste å få frem er de ulike tiltakene som gruppa samlet foreslår.
Tiltak det er enighet om i gruppa:
- Forbedre kunnskapsgrunnlaget
- Etablere oversikter over kontroller og overtredelser
- Øke kontroll, øke bøter og innføre rett til å holde tilbake kjøretøy
- Bedre samarbeid mellom tilsynsetatene
- Innføre obligatorisk bombrikke
- Knytte seg til felleseuropeisk register
- Gjennomgå skatte- og avgiftssystemet
- Klargjøre ansvarsforhold i transportkjeden
- Vurdere forenklet forelegg
- Gods:
- Etablere frivillige bransjetiltak om transportkjøpers/ bestillers ansvar
- Klargjøre regelverket for kombinerte transporter
- Persontransport:
- Definere begrepet «midlertidig»
Det er fortsatt noe uenighet rundt et par tiltak:
- Bruk av tollovens sanksjonsbestemmelser
- Samlet organisering av vegkontrollen
- Krav til etablering i Norge
- Ulike særtiltak for hhv gods- og persontransport
Mulighet for direkte innspill
I forbindelse med overrekkelsen av rapporten var statsråden klar på at han ønsker seg ytterligere innspill fra bransjeaktører og fra brukere av transporttjenester på alle sider av bordet. Alle har hermed muligheten til å komme med direkte innspill til samferdselsministeren og departementet. Fristen er 21. april 2014.
Les også: Vil gi transportverstingene bøter som svir, VG.